Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 23. 3. 2017

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Svět vz24 » Zpravodaj vz24 » Zpravodaj vz24 č. 23

Zpravodaj vz24 č. 23

27. 8. 2012
Vyšlo třiadvacáté číslo Zpravodaje vz24. Naleznete v něm zajímavé aktuality z oblasti legislativy, sloupek odborníka, vtip pro daný měsíc, literaturu, termíny školení atd.

Číslo 23
Pondělí 28. 9. 2012

vz24.cz - Denní zpravodajství ze světa veřejných zakázek

Zpravodaj vz24 č.22

Editorial

Milé čtenářky, vážení čtenáři,

věřím, že jste si dosyta užili dovolených, prázdnin a odpočinku, protože ať se nám to líbí nebo ne, léto pomalu končí a opět se blíží nevlídná doba podzimu. I když se sluníčko v posledních dnech snaží v posledních dnech ještě dohnat, co zameškalo, ty tam jsou horké letní noci nebo příjemná teplá rána. Proto ještě slunečních paprsků načerpejte, co to jde, a třeba ty chladnější chvíle můžete strávit i nad naším Zpravodajem, jehož 23. číslo Vám právě přinášíme.

Hlavním tématem tohoto čísla jsou stíhačky Jas-39 Gripen – respektive problematika jejich pronájmu. Prodlouží Česká republika smlouvu se Švédským královstvím, ačkoli si seveřané chtějí účtovat dvě miliardy korun ročně, anebo na podzim dojde k vypsání nového tendru a od roku 2015 budou čeští piloti létat na nadzvukových stíhačkách jiné výroby? Anebo naše armáda rezignuje na stíhačky vůbec? Na tyto a některé další otázky jsme se pokoušeli odpovědět v hlavním tématu tohoto čísla.

V pravidelné rubrice TOP 10 kauz se ještě ohlédneme za červencem, co nejzajímavějšího se v našich luzích a hájích stalo. Nebylo toho málo – v kauze jiných letadel, tentokrát CASA, došlo hned k několika zajímavým událostem: poslankyně Vlasta Parkanová byla vydána k trestnímu stíhání, klíčového svědka Karla Daňhela policie obvinila ze sexuálního zneužívání nezletilé, aby mu následně nebyla udělena bezpečnostní prověrka, ke všemu se vyjádřil Martin Barták, muž, jehož podpis osudná smlouva nese…  A dalších devět kauz. Nikoli, jak jsem psala již v minulém editorialu, toto léto se nám okurková sezona úplně vyhnula!

Pochopitelně nebudou chybět ani pravidelné rubriky, na které jste zvyklí: sloupek odborníka, pozvánky na semináře o veřejných zakázkách, ani upozornění na zajímavou knihu na trhu.

Přeji Vám krásný zbytek léta a příjemnou zábavu s naším Zpravodajem

Mirka Bendová
Šéfredaktorka Zpravodaje vz24.cz

TOP 10 kauz

Vydaný senátor Lajtoch

Senátor ČSSD a přerovský primátor Jiří Lajtoch byl trestně stíhán kvůli zakázkám na přestavbu přerovského domova důchodců a zimního stadionu již loni. Policie ho podezírala ze sjednání výhody při zadání veřejné zakázky a ze zneužití pravomoci veřejného činitele, spáchané ve spolupachatelství. Kromě přerovského primátora stíhala dalších 12 osob. Policie požádala o primátorovo vydání kvůli takzvaným vícepracím na obou stavbách. Lajtoch vinu odmítl, podle něho byly tyto vícepráce standardně odsouhlaseny v komisích i na radě. Letos v červenci se policie na přerovskou radnici opět zaměřila. více

Letadla CASA

Podle Evropské komise mělo Česko vybrat letadla na základě celoevropského tendru, ale místo toho o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodlo bez výběrového řízení. Poslanecká sněmovna v červenci vydala Vlastu Parkanovou, která v inkriminované době stála v čele rezortu, k trestnímu stíhání; děly se i další věci kolem klíčového svědka Karla Daňhela. více

Opencard

Projekt opencard už prověřilo několik auditů. Poukázaly na některé chyby především v počátcích projektu, například nevýhodné smlouvy města s firmou Haguess. Projekt je podle kritiků předražený, podle auditorů stál přes 800 milionů. Nejvíce inkasovala firma Haguess, asi 320 milionů korun. V červenci udělil ÚOHS magistrátu a DPP za kartu pokutu.více

Gripeny

Smlouvu o nákupu gripenů schválil v dubnu 2002 tehdejší kabinet premiéra Miloše Zemana (ČSSD). Celkový rozpočet na pořízení letounů byl tehdy vyčíslen na 60,2 miliardy korun. Návrh financování však nezískal podporu parlamentu. Po povodních v létě 2002 nová vláda ministerského předsedy Vladimíra Špidly (ČSSD) od záměru nakoupit stíhačky definitivně upustila, protože peníze byly potřeba jinde. Gripeny jsme si pronajali nakonec od Švédska; za rok končí jejich pronájem a začíná se jednat, co bude dál. více

Tendr na systém registrů

Pro ministerstvo vnitro evidenci vozidel spravovala firma LIST celých 19 let. Za to vyinkasovala zhruba 46 milionů korun, což představuje ani ne dva a půl milionu ročně. Tehdy systém fungoval bez problémů. LIST se pokusila získat i novou zakázku, když se registr přesunul z vnitra na dopravu. LIST nabídla své služby za šest milionů korun; proč ale byla zamítnuta, příliš jasné není. Když se zeptáte jednotlivých konkrétních úředníků na ministerstvu, odpoví vám, že zrovna oni ji neviděli, nevědí, kdo ji zamítl. Místo toho zakázku získala společnost ATS Telcom. Bez výběrového řízení a za 60 milionů korun. Otázka je naprosto jednoznačná: Proč? Proč byla upřednostněna firma, jejíž nabídka byla desetkrát vyšší, před společností, která spolehlivě pracovala skoro dvacet let, navíc bez výběrového řízení? Tuto otázku si položil i antimonopolní úřad, nyní se na ni snaží najít odpověď. více

Čerpání dotací EU na ministerstvu školství

Audit Evropské komise zjistil chyby v zadávání veřejných zakázek v programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Podle náměstka ministra pro evropské záležitosti Michala Zaorálka tak zřejmě bude dočasně pozastaveno čerpání dotací z tohoto programu. Z něj může ČR čerpat až 53 miliard korun. Ministerstvo školství je kvůli nedostatečnému čerpání prostředků z fondů EU dlouhodobě terčem kritiky, nejinak tomu bylo i v létě. více

Hrozba zastavení dotací z EU

Evropská komise hrozí Česku zastavením unijních dotací, pokud vláda nedá do června do pořádku kontrolu a audit dotačních programů. Nečas problémy s čerpáním dotací připustil. Vláda obdržela varovný dopis. Komise míní, že problematické je fungování systému auditu. Podle Nečase (ODS) nese odpovědnost opoziční sociální demokracie, která byla v předchozích vládách. ČSSD naopak kritizuje nynější kabinet a tvrdí, že vláda může mít letos potíže s čerpáním asi 100 miliard korun. Úředníci z EK označili pět slabin získávání dotací v Česku. Výtky mají hlavně vůči základnímu nastavení a nezávislosti auditního systému, způsobu kontroly vykonávané řídícími orgány. Požadují též zpřísnění personální politiky. více

Státní maturity

Státní maturita je již více než třináct let připravovaný projekt státu, který zažil již dva odklady. Původně měly maturity začít v roce 2008, poté v roce2010. Loni však kvůli jejich údajné nepřipravenosti vyšlo do ulic na 7000studentů, nové zkoušky pak byly odloženy na jaro roku 2011. Jejich příprava stála od roku 2000 celkem 342 milionů korun. Do roku 2011 pak spolkne ještě dalších 285 milionů, provoz bude ročně stát čtvrt miliardy.Vítěz výběrového řízení by měl zajistit digitalizaci a logistiky státních maturit v příštích pěti letech. Stížnosti na druhý ročník neustaly ani v červenci. více

Temelín

ČEZ pracuje na rozšíření Temelína o nové dva jaderné bloky. Veřejná zakázka na dostavbu jaderné elektrárny je ve fázi zadávacího řízení, usilují o ni francouzská Areva, konsorcium společností Westinghouse a rusko-české konsorcium vedené Atomstrojexportem. Zároveň běží povolovací řízení v rámci posuzování dopadů rozšíření Temelína na životní prostředí. I v červenci boj o gigantický tendr pokračoval.více

Zatčený hejtman Rath

Policie v pondělí večer 14. 5. 2012 zadržela středočeského hejtmana a poslance Davida Ratha (ČSSD). Podle ústecké krajské státní zástupkyně Lenky Bradáčové bylo zadrženo celkem osm lidí - pět mužů, z toho jeden poslanec, a tři ženy. Zadržení jsou podle ní podezřelí z poškozování zájmů Evropské unie, podplácení či přijetí úplatku a sjednávání výhody při zadání veřejné zakázky. Policie prohledala Rathovu kancelář v budově hejtmanství v Praze. Vyšetřování Ratha údajně souvisí s evropskými dotacemi do nemocnice v Kladně. Rath označil své zadržení za politický útok, policie podle něj zneužívá svou pravomoc k zastrašování a likvidaci politických odpůrců. Sledovali jsme jeho osudy i v létě. více

Téma čísla

Pronájem gripenů


Momentálně jsou ve hře všechny tři varianty: buď Česká republika prodlouží smlouvu se Švédském na pronájem čtrnácti stíhaček Jas-39 Gripen, nebo ji již neobnoví a na podzim vypíše nový tendr na nadzvuková letadla, nebo se česká armáda rozloučí s nadzvukovým létáním úplně. Byla by to taková ztráta? V čem jsou gripeny výhodnější než jiné stíhačky (a naopak)? A proč se českým politikům zdá platit dvě miliardy korun za jejich roční pronájem moc?

 

Možnost, že by české letectvo od roku 2015 nadzvukovými stíhačkami vůbec nedisponovalo, je podle všeho nejméně pravděpodobná. Odmítá ji premiér Petr Nečas, proti se staví i odborníci. Za všechny citujme bývalého šéfa vojenské rozvědky a současného armádního bezpečnostního experta Andora Šándora: „Ochrana vzdušného prostoru je součást ochrany suverenity státu. O tom, co se děje v našem vzdušném prostoru, by měla výsostně rozhodovat Česká republika, ne nějaký cizí spojenecký generál. Vykonávat by to měla česká armáda v součinnosti se spojenci. Rozhodovat by se primárně ale mělo v Česku.“

Je tedy zřejmé, že bez stíhaček si naši obranu neumí představit ani čelní politici, ani experti. Jak ale dál? Vyjednávání se Švédskem drhne na ceně, která se českým představitelům zdá neúměrně vysoká. A ta činí přibližně dvě miliardy korun ročně. „Jsem přesvědčen o tom, že poslední nabídka není ve stavu, kdy by na ni měla česká strana přistoupit,“ prohlásil premiér. Švédové to ale tak nevidí. „S českou vládou jednáme o nových podmínkách na pronájem letounů JAS-39 Gripen od jara. Do Prahy jsme poslali dobrou, konkurenceschopnou nabídku,“ řekla mluvčí Švédské agentury pro export v oblasti obrany a bezpečnosti (The Swedish Defence and Security Export Agency) zajišťující kontrakt s českou stranou Sofia Karlbergová. Problém je totiž podle některých kritiků v tom, že ČR začala o pronájmu jednat pozdě. Na vypsání nového tendru nezbývá mnoho času, a tak Švédové prý mají pocit, že nás „mají v hrsti“. Premiér Nečas však jakýkoli nátlak odmítá. „Nejsou v situaci, aby tímto způsobem tlačili na vládu České republiky.“

Jenže jedním z hlavních argumentů, proč si gripeny nechat, jsou paradoxně právě peníze. Jenom vyškolit piloty na jiné stroje trvá deset měsíců, pak je tu i letecký personál. Vojenská letiště a infrastruktura jsou upraveny pro gripeny, jejich obměna by vyšla na stovky milionů korun. Dále je zde provoz, který je u gripenů levnější než u jiných letadel.

Přesto varianta bez gripenů má své vlivné zastánce. Jedním z nich je již citovaný armádní expert Šándor: „Jsem odjakživa zastáncem toho, že F-16 nebo jakýkoli americký stoj jsou lepší než gripeny. Žádná firma na světě nebo stát nemohou technologicky vyvíjet a modernizovat leteckou techniku tohoto druhu jako Spojené státy. Nejlepší by bylo pořídit si americké stíhačky F-16, kterých je na trhu relativně hodně. Záleží, jestli by byly už používané, nebo by musely jít do výroby, což by bylo časové komplikovanější. České armádě ale bohatě stačí letoun, který bude dobře plnit ochranu vzdušného prostoru. Nepotřebuje řadu dalších bojových schopností, které letouny mohou mít.“ I předseda vlády připustil, že zatímco si armádu nedovede představit bez vlastních supersoniků, bez gripenů si ji představit dokáže.

Autor: redakce vz24.cz

Sloupek odborníka

Účinnost prováděcích vyhlášek k „transparentní novele“ se blíží

Již za deset dní dojde k nabytí účinnosti prováděcích vyhlášek Ministerstva pro místní rozvoj k zákonu č. 55/2012 Sb., kterým byl novelizován zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Na schválení a účinnost prováděcích vyhlášek čekala odborná veřejnost poměrně dlouhou dobu, konečně však bude moci být zmírněna nejistota zadavatelů ohledně nových institutů v těchto vyhláškách upravených:

Vyhláška č. 230/2012 Sb., kterou se stanoví podrobnosti vymezení předmětu veřejné zakázky na stavební práce a rozsah soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr, poskytuje zadavateli pro tvorbu zadávacích dokumentaci na stavební práce nová závazná vodítka týkající se soupisu prací a jeho položek, struktury a obsahu, dále pak podrobnosti k sestavení výkazu výměr a jeho struktury a v neposlední řadě i definice vedlejších a ostatních nákladů pro zakázky na stavební práce a vymezení cenových soustav a jejich elektronické formy. Tato vyhláška se na základě ust. § 44 odst. 4 písm. a) zákona o veřejných zakázkách vztahuje na všechny veřejné zadavatele zadávající podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce.

K ust. § 2 vyhlášky je k dispozici i jednotná klasifikace stavebních objektů, Ministerstvem pro místní rozvoj byly uveřejněny i následující doplňkové pojmy:

  • Klasifikace stavebních objektů je zaměřena na účelové a technické řešení, která jsou rozhodující z hlediska srovnání jednotlivých objektů a poměrně velké přesnosti při stanovení předpokládaných nákladů v přípravné fázi stavební investice. Klasifikace je čtyřstupňová: obory, skupiny objektů, podskupiny objektů, konstrukčně materiálová charakteristika.
  • Stavebním objektem je pro tyto účely prostorově ucelená nebo technicky samostatná část stavby.
  • Stavební prací výrobní povahy se pro tyto účely rozumí samostatná dodávka výsledku stavební výroby směřující k výrobě stavebního objektu.

Vyhláška č. 231/2012 Sb., kterou se stanoví obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce, závazně stanovuje některé požadavky na obsah obchodních podmínek, přičemž vymezuje především obchodní podmínky týkající se lhůt při realizaci stavby od jejího započetí až po počátek běhu záruční doby, dále pak například zabezpečení řádného plnění a kontrolu investora. Tato vyhláška se na základě ust. § 46d odst. 1 zákona o veřejných zakázkách vztahuje na všechny veřejné zadavatele zadávající podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce.

Vyhláška č. 232/2012 Sb., o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné zakázky, poskytuje informace o závazných náležitostech odůvodnění jednotlivých úvodních fázi zadávacího řízení. Přílohou vyhlášky jsou rovněž vzory formulářů použitelných k jednotlivým odůvodněním. Tato vyhláška se na základě ust. § 156 zákona o veřejných zakázkách vztahuje na všechny veřejné zadavatele zadávající podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky na stavební práce, dodávky a služby.

Všechny shora citované dokumenty Vám přinášíme ke stažení:

  • Vyhláška č. 230/2012 Sb., kterou se stanoví podrobnosti vymezení předmětu veřejné zakázky na stavební práce a rozsah soupisu stavebních prací, dodávek a služeb s výkazem výměr
  • Jednotná klasifikace stavebních objektů (zdroj: www.portal-vz.cz)
  • Vyhláška č. 231/2012 Sb., kterou se stanoví obchodní podmínky pro veřejné zakázky na stavební práce
  • Vyhláška č. 232/2012 Sb., o podrobnostech rozsahu odůvodnění účelnosti veřejné zakázky a odůvodnění veřejné zakázky

Autor: Mgr. Jan Slezák, právník společnosti OTIDEA a.s.

Školení, semináře, konference

29. 8. 2012 (9–15) CHYBY ZADAVATELŮ V ZADÁVACÍM ŘÍZENÍ A JAK JIM PŘEDEJÍT OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
10. 9. 2012 (9–14)

DOPADY VELKÉ NOVELY ZVZ NA PRAXI ZADAVATELŮ

OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
11. 9. 2012 (9–14) DOPADY VELKÉ NOVELY ZVZ NA PRAXI ZADAVATELŮ OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
13. 9. 2012 (9–12.15) ANALYTICKÁ PŘÍPRAVA A  VYMEZENÍ PŘEDMĚTU VEŘEJNÉ ZAKÁZKY (WORKSHOP) OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
20. 9. 2012 (9–15) ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NA PRAKTICKÝCH PŘÍKLADECH (WORKSHOP) OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1

Knižní tituly na trhu

Veřejné výdajové programy, veřejné projekty a zakázky (jejich tvorba, hodnocení a kontrola)

Kniha se zabývá procesem tvorby, metodami hodnocení, výběrem a kontrolou veřejných výdajových programů, veřejných projektů a veřejných zakázek. Autor se při řešení uvedeného problému opírá o relevantní teoretická východiska, jakož i vychází ze zobecnění svých vlastních zkušeností a poznatků z působení ve státní správě. Publikace analyzuje dokumenty související s tvorbou, hodnocením a kontrolou veřejných výdajových programů, veřejných projektů a veřejných zakázek, přičemž bere na zřetel všechny relevantní právní předpisy, které se vztahují k dané problematice (zákon o finanční kontrole, zákon o majetku ČR, zákon o rozpočtových pravidlech). Zvláštní pozornost je věnována zejména aplikaci zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 423/2010 Sb., účinném k 3. lednu 2011 (včetně připravované novely k 30. 6. 2011). Publikace svými náměty nabízí řadu podnětů pro reformu státní správy a samosprávy v ČR. Kniha proto může být využita jak ve výuce na vysokých školách, tak i v praxi veřejné správy.

Autor: František Ochrana
Počet stran: 220
Cena: 310 Kč
Nakladatelství: Wolters Kluwer

Zpět na přehled

Příspěvky

Zpravodaj s datem pondělí 28.9.2012?????:-)))))))Tak krom toho, že je teprve srpen, tak toto pondělí ani v kalendáři neexistuje!!!!!! Zřejmě profíci!!!!!:-)))))

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků 0

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (42.0 + 0.5) *