Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 23. 3. 2017

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Svět vz24 » Zpravodaj vz24 » Zpravodaj vz24 č. 22

Zpravodaj vz24 č. 22

19. 7. 2012
Vyšlo dvaadvacáté číslo Zpravodaje vz24. Naleznete v něm zajímavé aktuality z oblasti legislativy, sloupek odborníka, vtip pro daný měsíc, literaturu, termíny školení atd.

Číslo 22
Čtvrtek 19. 7. 2012

vz24.cz - Denní zpravodajství ze světa veřejných zakázek

Zpravodaj vz24 č.22

Editorial

Milé čtenářky, vážení čtenáři,

není to tak dávno, co jsem si na tomto místě stěžovala na nepřízeň počasí a těšila se na blížící se jaro – a najednou již máme prázdniny v plném proudu. Doufám, že si je příjemně užíváte, ať trávíte svůj zasloužený letní odpočinek kdekoli. A abyste se nenudili, i v létě Vám přinášíme náš – v pořadí již dvaadvacátý – Zpravodaj vz24.

Letním měsícům se v novinářském slangu říkává okurková sezona. Je to proto, že letní malátnost, dovolená a příjemný odpočinek si užívají nejen čtenáři, ale i lidé, o kterých tak rádi čtou. Novináři tak musí vytahovat staré, ale osvědčené příhody a historky (nejtypičtějším zástupcem v celosvětovém tisku bývá spatření obludy v jezeře Loch Ness), pracně hledat nenáročná a odpočinková témata – nebo v nejhorším případě, ačkoli to by seriozní novinář rozhodně neměl, si vymýšlet. To všechno se v létě děje pravidelně, dochází k tomu celé roky. Zkrátka "okurka".

A jak jsme na tom letos? Letošní léto jsme si vůbec nevšimli, že by nějaká okurková sezona nastala. Událost střídá událost, jen odezní jedna aféra, přistane na náš stůl druhá. Ani jsme si nestačili zvyknout, že Davida Ratha nenajdeme ve Sněmovně, ale ve vyšetřovací vazbě, a již policie požádala o vydání dalšího vysoce postaveného zákonodárce, místopředsedkyně Sněmovny Vlasty Parkanové. Nemluvě o tom, že v červnu byl imunity zbaven další poslanec, jehož stíhání začíná v těchto dnech, zástupce Věcí veřejných Otto Chaloupka! Dovolenou si neužijí ani poslanci, v době vzniku tohoto Zpravodaje se chystá hlasování o důvěře vládě a šéfové poslaneckých klubů telefonicky oznamují svým členům, že prázdniny skončily a  musí se hlásit do práce. Jednoduše řečeno, letos si na nedostatek událostí stěžovat opravdu nemůžeme!

Vlastě Parkanové a letadlům CASA se budeme nejvíce věnovat i v tomto zpravodaji. Vedle toho nebudou chybět naše tradiční rubriky – shrneme si přehled nejzajímavějších deseti kauz, které v červnu hýbaly českou společností, přečteme si článek na zajímavé téma od odborníků, koukneme se, jaké vyšly nové knihy z oblasti veřejných zakázek, dostane se i na pozvánky na školení a konference. Zkrátka, vše přesně tak, jak má být.

Přeji Vám krásné léto a dobrou zábavu s naším Zpravodajem!

Mirka Bendová
Šéfredaktorka Zpravodaje vz24.cz

TOP 10 kauz

Gripeny

Smlouvu o nákupu gripenů schválil v dubnu 2002 tehdejší kabinet premiéra Miloše Zemana (ČSSD). Celkový rozpočet na pořízení letounů byl tehdy vyčíslen na 60,2 miliardy korun. Návrh financování však nezískal podporu parlamentu. Po povodních v létě 2002 nová vláda ministerského předsedy Vladimíra Špidly (ČSSD) od záměru nakoupit stíhačky definitivně upustila, protože peníze byly potřeba jinde. Kauza, která stála místo i pražského vrchního státního zástupce Vlastimila Rampulu, měla své pokračování – se švédskou straniou došlo k dohodě ohledně pronájmu kontroverzních stíhaček. více

Hrozba zastavení dotací z EU

Evropská komise hrozí Česku zastavením unijních dotací, pokud vláda nedá do června do pořádku kontrolu a audit dotačních programů. Nečas problémy s čerpáním dotací připustil. Vláda obdržela varovný dopis. Komise míní, že problematické je fungování systému auditu. Podle Nečase (ODS) nese odpovědnost opoziční sociální demokracie, která byla v předchozích vládách. ČSSD naopak kritizuje nynější kabinet a tvrdí, že vláda může mít letos potíže s čerpáním asi 100 miliard korun. Úředníci z EK označili pět slabin získávání dotací v Česku. Výtky mají hlavně vůči základnímu nastavení a nezávislosti auditního systému, způsobu kontroly vykonávané řídícími orgány. Požadují též zpřísnění personální politiky, k čemuž v červnu skutečně došlo. více

IZIP – elektronické zdravotní knížky

Elektronická zdravotní knížka měla být souhrnem zdravotních informací pacienta v elektronické podobě přístupný 24 hodin denně prostřednictvím internetu. Zároveň měla propojujovat poskytovatele zdravotní péče, pacienty a zdravotní pojišťovny, a sloužit k předávání zdravotních informací mezi lékařem a pacientem a mezi lékaři navzájem. Do projektu zdravotních knížek putovala z peněz Všeobecné zdravotní pojišťovny částka ve výši téměř dvou miliard korun. Po nekonečných tahanicích o akcie, které začalo loni v srpnu, dospěl příběh IZIP k očekávanému rozuzlení – byl definitivně zrušen.více

Key Investments

Firmě Key Investments svěřily Praha 6, 10 a 13 dohromady více než 600 milionů korun. Praha 13 dostala zpět asi 100 milionů korun, Praha 10 pak 213.800 korun. V Praze 6, kde KI spravovala i peníze městské firmy Sneo, podklady nyní zkoumají právníci. Praha 10 už dříve podala na KI trestní oznámení, podezírá ji ze spáchání trestných činů porušení povinnosti při správě cizího majetku a porušení povinnosti při správě cizího majetku z nedbalosti. KI nedávno změnila předmět podnikání a ukončila činnost obchodníka s cennými papíry. Nyní chce pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nechat prověřit okolnosti, za který tři pražské městské části investovaly stovky milionů korun u společnosti Key Investments (KI). Key Investments je podle údajů na svém webu licencovaným obchodníkem s cennými papíry. Firma se zaměřuje hlavně na poskytování investičních služeb. Key Investments v roce 2009 dostala za porušení zákona o podnikání na kapitálovém trhu od České národní banky (ČNB) pokutu dva miliony korun. Společnost v minulosti uskutečnila mimo jiné také obchody s akciemi Moravia Energo pro Stanislava Grosse. V červnu za to na radnicích padaly hlavy. více

Letadla CASA

Největší aféra měsíce června. Podle Evropské komise mělo Česko vybrat letadla na základě celoevropského tendru, ale místo toho o zakázce za 132 milionů eur (téměř 3,5 miliardy korun) rozhodlo bez výběrového řízení. Svůj podíl viny na tom, že stát ztratil více než 658 milionů korun, může nést i tehdejší ministryně obrany, poslankyně za TOP 09 Vlasta Parkanová. Policie požádala o její vydání a strhla se zajímavá mediální přestřelka mezi jejím nadřízeným, místopředsedou strany Miroslavem Kalouskem, a policií. více

Opencard

Projekt opencard už prověřilo několik auditů. Poukázaly na některé chyby především v počátcích projektu, například nevýhodné smlouvy města s firmou Haguess. Projekt je podle kritiků předražený, podle auditorů stál přes 800 milionů. Nejvíce inkasovala firma Haguess, asi 320 milionů korun. Trestní oznámení na neznámého pachatele podala v prosinci 2009 kvůli opencard opoziční zastupitelka Jana Ryšlinková. Další neskutečně zajímavé věci se kolem problematické karty udály i minulý měsíc. více

Opencard

Projekt opencard už prověřilo několik auditů. Poukázaly na některé chyby především v počátcích projektu, například nevýhodné smlouvy města s firmou Haguess. Projekt je podle kritiků předražený, podle auditorů stál přes 800 milionů. Nejvíce inkasovala firma Haguess, asi 320 milionů korun. Poprvé trestní oznámení na neznámého pachatele podala v prosinci 2009 kvůli opencard opoziční zastupitelka Jana Ryšlinková. Rozhodovalo se o jejich zrušení, protože stále nefungují jak mají, během května ale došlo k prodloužení jejich platnosti. Rovněž bylo obviněno pět úředníků z korupce, dvěma z nich bylo v květnu rozšířeno obvinění o další trestné činy.více

Pandury

O nákupu 199 pandurů s opcí na 35 dalších v celkové hodnotě 20,8 miliardy korun rozhodla v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (ČSSD). Koncem roku 2007 Topolánkův kabinet od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele - rakouské firmy Steyr. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, v jejímž rámci Česko koupilo 107 transportérů za 14,4 miliardy korun. Smlouva na dodávku vozidel byla podepsána na jaře 2009. Podezření ohledně korupce, které se měl dopouštět někdejší náměstek na ministerstvu obrany (a později dokonce ministr) Martin Barták, neutichlo. více

Státní maturity

Státní maturita je již více než třináct let připravovaný projekt státu, který zažil již dva odklady. Původně měly maturity začít v roce 2008, poté v roce2010. Loni však kvůli jejich údajné nepřipravenosti vyšlo do ulic na 7000studentů, nové zkoušky pak byly odloženy na jaro roku 2011. Jejich příprava stála od roku 2000 celkem 342 milionů korun. Druhý ročník maturit skončil fiaskem – opravovaly se testy z matematiky, protože byly příliš těžké, z češtiny, protože školitelé byli příliš mírní, dodatečně se upravovala a měnila spiousta věcí. Není divu, že ředitekl společnosti CERMAT Pavel Zelený musel odstoupit. více

Tendr na systém výplaty sociálních dávek

Ministerstvo práce vyhlásilo tendr na takzvané sociální karty, na které by se měly od příštího roku vyplácet dávky, podpory a příspěvky, smlouvu s vítězem tendru by ministerstvo chtělo uzavřít do konce září 2011. Zadání počítá s tím, že by měla vzniknout síť aspoň 1 000 bankomatů, z nichž by se peníze od státu vybíraly. Platit kartou by se pak mělo dát i v obchodech, v každém kraji by jich mělo být aspoň 300. Problémy, které kartu provázejí od počátku, nepřestaly. více

Zatčený hejtman Rath

Policie v pondělí večer 14. 5. 2012 zadržela středočeského hejtmana a poslance Davida Ratha (ČSSD). Podle ústecké krajské státní zástupkyně Lenky Bradáčové bylo zadrženo celkem osm lidí - pět mužů, z toho jeden poslanec, a tři ženy. Zadržení jsou podle ní podezřelí z poškozování zájmů Evropské unie, podplácení či přijetí úplatku a sjednávání výhody při zadání veřejné zakázky. Policie prohledala Rathovu kancelář v budově hejtmanství v Praze. Vyšetřování Ratha údajně souvisí s evropskými dotacemi do nemocnice v Kladně. Rath označil své zadržení za politický útok, policie podle něj zneužívá svou pravomoc k zastrašování a likvidaci politických odpůrců. "Událost roku" pochopiteklně pokračovala i v červnu. více

Téma čísla

Vlasta Parkanová a letadla CASA



Ve středu 13. června Policie ČR požádala o vydání místopředsedkyně vlády, poslankyni za TOP 09 a někdejší ministryni obrany Vlasty Parkanové. Podezřívá ji, že zneužila pravomoci veřejného činitele a porušila své povinnosti při správě cizího majetku, když státu způsobila škodu ve výši 658 milionů korun. Jako ministryně totiž stála v čele úřadu, který pro českou stranu posvětil velmi nevýhodný obchod, hrozí jí tak až deset let vězení. V případu jsou však některá ale.

Topolánkova vláda tvrdila, že nákup bez výběrového řízení schválila proto, aby dostala na zahraniční trh český cvičný letoun L-159 (o který, jak se však ukázalo, Španělsko nemělo zájem). Zatímco ČR nákup vyšel zhruba na 875 milionů korun za jeden letoun, Portugalsko, které je kupovalo také, zaplatilo v přepočtu 418 milionů korun za jeden. letadla CASA navíc provázejí poruchy. Kvůli nim vojáci několikrát provoz letadel zastavili, nemohli je ani vyslat do Afghánistánu (kvůli čemuž je kupovali), protože letadlům nefungoval systém ochrany proti raketám. V současnosti teprve vojáci zjišťují, zda se ho podařilo opravit, ačkoli pvní letadlo CASA přistálo v Praze už v lednu 2010.

Vlasta Parkanová v té době stála v čele úřadu, který transakci provedl, a nenechala vypracovat nezávislý posudek, čímž mohla vládu uvést v omyl. Jestli v tom roli hrály i další vlivy, chce právě zjistit policie. S jakoukoli vinou nesouhlasí – šlo prý o kolektivní rozhodnutí celé vlády. inkriminovanou smlouvu ani nepodepsala. To za ni udělal její náměstek Martin Barták, pouhý den předtím, než Parkanovou ve funkci nahradil.

Parkanová má celou řadu zastánců, například svého kolegu z partaje, ministra financí Miroslava Kalouska. "Pokud bychom měli být vydáni všichni, tak budu hlasovat pro, pokud by měla být vydána pouze Vlasta Parkanová, v žádném případě," prohlásil hned na začátku celé kauzy, která vyvrcholila exministryniným červencovým vydáním. Později však Miroslav Kalousek přidával na důrazu svých slov – údajně měl zastrašovat policisty, telefonovat si s vyšetřovateli a tlačit na ně, do éteru padala sloní spojení jako "policejní stát", "estébácké metody" a podobně. Dostal se tak do konfliktu nejen s policejním prezidentem Petrem Lessym, ale i premiérem Nečasem, který vystupuje poměrně nestranně, a tak musel "umravňovat" jak Lessyho, tak i Kalouska.

Objevily se i zvěsti, že tehdejší náměstci Martin Barták a Jaroslav Kopřiva měli tlačit na někdejšího  náčelníka generálního štábu Vlastimila Picka, aby s nákupem souhlasil. Picek se totiž původně k letounům CASA stavěl dost odmítavě. Toto tvrzení ale odmítl, Barták jej rovnou popřel s tím, že jde o konspiraci novinářů.
Kritici však po Parkanové jednoznačně chtěli vyvození minimálně politické odpovědnosti. Sněmovna ji také v polovině července imunity zbavila a nyní ji čeká vyšetřování. To by mělo její podíl a vinu na případu odhalit.
 

Autor: redakce vz24.cz

Sloupek odborníka

Problematika poskytnutí výhradního práva veřejným zadavatelem

Institut výhradního práva, jeho působnost, dopady a hlavně vztah k oblasti veřejných zakázek, jakož i jeho potenciální dopad na oblast hospodářské soutěže, je problematika, která doposud stála spíše na okraji zájmu laické i odborné veřejnosti.

Tento článek si neklade za cíl detailní rozbor veškerých souvislostí vztahujících se k institutu výhradního práva. Záměrem je v prvé řadě zahájit veřejnou diskuzi na toto téma a předestřít základní otázky, které se k výhradnímu právu a jeho vazbě na oblast hospodářské soutěže vztahují.

Výhradní právo spočívá v obecné rovině v možnosti oprávněného subjektu zejména něco vlastnit, užívat a brát užitky, něco vykonat případně někoho zastupovat. Výhradní právo se může týkat vlastnického práva, práva autorského, patentového, jakož i jiných práv. Výhradní právo může být přitom stanoveno zákonem popř. na základě smlouvy; existují přirozená výhradní práva a výhradní práva vytvořená uměle (smluvně). Z hlediska výčtu základních atributů je konečně třeba dodat, že výhradní právo má svou hodnotu, která je vyjádřitelná v penězích.

V souvislosti s aplikací výhradního práva může být jako problematická vnímána situace, kdy výhradní právo náleží subjektu veřejného práva (zejména státu či územně samosprávnému celku) a tento jej následně poskytuje subjektům soukromého práva.

Majetek státu musí být využíván účelně a hospodárně, k plnění funkcí státu a k výkonu stanovených činností; organizační složka státu si musí přitom počínat tak, aby svým jednáním majetek nepoškozovala a neodůvodněně nesnižovala jeho rozsah a hodnotu anebo výnos z tohoto majetku.[1] Náleží-li tedy výhradní právo státu, měla by příslušná organizační složka státu jednat při poskytování výhradního práva tak, aby dosáhla co nejvyššího výnosu. Obdobně je tomu tak i v případě nakládání s obecním majetkem, neboť i obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku[2]. Obdobně jako státní, tak i obecní majetek musí být využíván účelně a hospodárně, v souladu se zájmy obce a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti.

Poskytuje-li subjekt veřejného práva (veřejný zadavatel) své výhradní právo jinému subjektu, musí požadovat odpovídající protiplnění.

Je-li protiplnění pouze finančního charakteru, mělo by být výhradní právo poskytnuto tomu, kdo předloží nejvhodnější návrh; nabyvatel výhradního práva by tedy měl být vybrán dle ust. § 281 a násl. zák. č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník.

Spočívá-li protiplnění za výhradní právo poskytované subjektem veřejného práva (veřejným zadavatelem) v poskytnutí dodávek, služeb či stavebních prací nabyvatelem takového výhradního práva, pak se výběr takového dodavatele dostává do režimu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších právních předpisů (dále jen „ZVZ“), popř. do režimu zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení (koncesní zákon), ve znění pozdějších právních předpisů. Veřejnou zakázkou je zakázka, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Pod pojmem „úplatné“ je přitom třeba rozumět nejen finanční úplatu, ale jakékoli plnění, jež je penězi ocenitelné[3].

Uzavře-li veřejný zadavatel s dodavatelem smlouvu, na jejímž základě získává dodávky, služby či stavební práce, za které poskytuje dodavateli výhradní právo (penězi ocenitelné protiplnění), je tedy nezbytné, aby tato smlouva byla uzavřena v režimu zákona o veřejných zakázkách, resp. v režimu koncesního zákona.

Je nutno nicméně upozornit i na další aspekt související s poskytnutím výhradního práva, a to je prvek soutěžního práva. Náleží-li výhradní právo subjektu veřejného práva a tento jej poskytne bez řádné soutěže (bez zadávacího či koncesního řízení) soukromému subjektu, může tím omezit nebo i vyloučit hospodářskou soutěž; vytváří tím bariéru vstupu do daného odvětví, tedy monopol. Dohody, jejichž cílem je vyloučení, omezení nebo narušení hospodářské soutěže, jsou zakázané[4]. Subjekt s monopolním postavením nemá na relevantním trhu konkurenci, což poškozuje ostatní soutěžitele i spotřebitele. Chrání-li, resp. vytváří-li subjekt veřejného práva tímto způsobem monopol, jedná se tedy o stav odporující pravidlům hospodářské soutěže. Na právní úkon, kterým by byl takovýto monopol ustaven, by pak bylo možno nahlížet jako na úkon, který svým obsahem nebo účelem odporuje zákonu nebo jej obchází anebo se příčí dobrým mravům. Takový názor podpořil ostatně i Evropský soudní dvůr, který uvedl, že „…závazky k získávání dodávek výhradně od konkrétního soutěžitele, jsou neslučitelné s cílem fungující hospodářské soutěže na společném trhu, jelikož, kromě výjimečných okolností umožňujících vynětí ze zákazu na základě výhod plynoucích z dohody, která zároveň nesmí vylučovat soutěž na podstatné části trhu, jsou určeny ke zbavení nebo omezení kupujícího pokud jde o možnosti volby zdrojů dodávek a k odepření vstupu na trh ostatním výrobcům“.

 

Podob a variant poskytnutí výhradního práva je nepochybně celá řada a tomu odpovídá i rozmanitost právních režimů, podmínek a dalších právních aspektů s tím souvisejících. Institut výhradního práva, resp. otázka poskytnutí výhradního práva státem či jiným subjektem veřejného práva soukromým osobám, by se tak měla stát předmětem širší odborné diskuse, neboť jak je naznačeno výše, poskytnutí výhradního práva soukromému subjektu může mít významné dopady jak do oblasti ochrany hospodářské soutěže, tak do oblasti zadávání veřejných zakázek a koncesí.

 

Autor: Asociace pro veřejné zakázky o.s.


[1]

                Viz ust. § 14 odst. 1 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích

[2]

                Viz ust. § 38 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích.

[3]

                Viz např. rozsudek Krajského soudu v Brně ze dne 13. 1. 2010 č. j. 62 Ca 89/2008, kde je uvedeno: „…žádné ustanovení zákona o veřejných zakázkách nevylučuje, aby způsob úhrady byl uskutečněn i jiným způsobem. Nejčastěji tu v úvahu přichází naturální plnění, tedy forma barteru, kdy zadavatel za splnění předmětu veřejné zakázky poskytne jiné věcné plnění, popř. jinou formu beneficia. Každá taková forma … musí být vyjádřitelná v penězích…“

[4]

                Čl. 81 Smlouvy o založení Evropského společenství.

Školení, semináře, konference

26. 7. 2012 (9–15)

SMLOUVY OBECNĚ S DŮRAZEM NA VEŘEJNÉ ZAKÁZKY

OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
31. 7. 2012 (9–15)

VEŘEJNÁ ZAKÁZKA PRO NOVÁČKY ZADAVATELE

OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
9. 8. 2012 (9–15) VEŘEJNÁ ZAKÁZKA PRO NOVÁČKY UCHAZEČE OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
10. 8. 2012 (9–12.15) PROFIL ZADAVATELE ZÁKONNÁ POVINNOST ZŘIZOVATELE OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
16. 8. 2012 (9–15) ZADÁVÁNÍ VZMR PO NOVELE A S PRAKTICKÝM PŘÍKLADEM OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1

Knižní tituly na trhu

ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH s komentářem - 3. vydání

Jedná se 3. vydání klasického komentáře k jednotlivým ustanovením zákona o veřejných zakázkách po všech dílčích novelách projednávaných a schvalovaných v roce 2012. Knihu využijí především čtenáři aplikující zákon o veřejných zakázkách v praxi.

Autor: JUDr. Robert Krč
Vyjde: 30. srpna 2012
Cena: 919
Nakladatelství: Linde Praha

 

 

Veřejné zakázky od A do Z

Po dubnové novele č. 55/2012 Sb. přišel očekávaný prováděcí předpis č. 133/2012 Sb. a nyní vyhlášky č. 230/2012, 231/2012 a 232/2012 Sb.  S Veřejnými zakázkami od A do Z Vás žádná novela nemine, ať už zakázku zadáváte nebo se o ni ucházíte.
Příručka komplexně zpracovává aktuální zákon o veřejných zakázkách (zákon č. 137/2006 Sb.) a je určena jak pro zadavatele, tak pro uchazeče o veřejné zakázky.

 

Dozvíte se:

1. jak vypsat veřejnou zakázku,
2. jak vést zadávací řízení,
3. jak vyhodnocovat nabídky,
4. jak vypadá správná zadávací dokumentace,
5. jak při financování využít fondy EU,
6. jakou dokumentaci musí předložit uchazeč o veřejnou zakázku,
7. jaké jsou nejčastější chyby a
8. mnoho dalšího.

Autor: JUDr. Johan Justoň a kol.
Počet stran: 1 100
Cena: 3 190 Kč
Nakladatelství: Verlag Dashöfer


Zpět na přehled

Příspěvky

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků 0

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (5.2 + 36.5) *