Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 23. 3. 2017

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Svět vz24 » Zpravodaj vz24 » Zpravodaj vz24 č. 21

Zpravodaj vz24 č. 21

14. 6. 2012
Vyšlo jednadvacáté číslo Zpravodaje vz24. Naleznete v něm zajímavé aktuality z oblasti legislativy, sloupek odborníka, vtip pro daný měsíc, literaturu, termíny školení atd.

Číslo 21
Čtvrtek 14. 6. 2012

vz24.cz - Denní zpravodajství ze světa veřejných zakázek

Zpravodaj vz24 č.21

Úvodní slovo šéfredaktorky

Milé čtenářky, vážení čtenáři,

máme tu červen a spolu s ním prázdniny přede dveřmi. Čeká nás vlahé, teplé léto, plné nicnedělání a novinářských kachen, nastane přece okurková sezona… anebo ne? Vývoj událostí kolem zatčeného hejtmana a poslance Davida Ratha může být ještě velmi zajímavý, navíc v posledních dnech se vynořily zprávy, že policie chce po Sněmovně vydání dalšího poslance, tentokrát Vlasty Parkanové, kterou hodlá trestně stíhat za zneužití pravomoce při nákupu letadel CASA. Kdo ví, jestli nás nečeká pořádně horké léto! My Vám můžeme slíbit, že všechny události budeme pozorně sledovat a okamžitě Vám je přineseme.

V tomto čísle našeho Zpravodaje se však ještě ohhlížíme za měsícem květnem. A největší událostí samozřejmě bylo již zmiňované zatčení Davida Ratha se sedmimilionovým úplatkem v krabici od vína. Zatím každé Rathovo vyjádření bylo protichůdné (také se tomu v hlavním tématu věnujeme), počkejme si tedy, co nám řekne příště. V celkem očekávaném proslovu před Sněmovnou neřekl nic moc zajímavého, až na jednu věc – podle něj byly peníze určeny na volební kampań ČSSD. Myslíme si, že by neškodilo vydat se i tímto směrem, ať už to je jen stéblo tonoucího politika, anebo bychom v hospodaření této strany přišli na další věci. Na druhou stranu, to by se zřejmě mohlo říci o každé z (nejen) parlamentních stran.

Formát našeho Zpravodaje zůstává tradiční, přesně takový, jak jste na něj zvyklí. Naleznete zde nejenom přehled TOP 10 kauz, které v květnu hýbaly naší zemí, ale I sloupky odborníků, pozvánky na semináře a knižní tituly zabývající se veřejnými zakázkami.

Přejeme Vám krásné léto plné zážitků a příjemné chvíle, které si vyhradíte pro náš Zpravodaj!

Mirka Bendová
Šéfredaktorka Zpravodaje vz24.cz

TOP sledované kauzy

Zatčený hejtman Rath

Žádná jiná kauza nerozvířila mediální pozornost tolik nejen v květnu, ale snad za poslední roky. Policie v pondělí večer 14. 5. 2012 zadržela středočeského hejtmana a poslance Davida Ratha (ČSSD). Podle ústecké krajské státní zástupkyně Lenky Bradáčové bylo zadrženo celkem osm lidí - pět mužů, z toho jeden poslanec, a tři ženy. Zadržení jsou podle ní podezřelí z poškozování zájmů Evropské unie, podplácení či přijetí úplatku a sjednávání výhody při zadání veřejné zakázky. Policie prohledala Rathovu kancelář v budově hejtmanství v Praze. Vyšetřování Ratha údajně souvisí s evropskými dotacemi do nemocnice v Kladně. Rath označil své zadržení za politický útok, policie podle něj zneužívá svou pravomoc k zastrašování a likvidaci politických odpůrců. Přesto Sněmovna souhlasila s jeho vydáním k trestnímu stíhání poměrně jednoznačně. více

Státní maturity

Státní maturita je již více než třináct let připravovaný projekt státu, který zažil již dva odklady. Původně měly maturity začít v roce 2008, poté v roce 2010. Loni však kvůli jejich údajné nepřipravenosti vyšlo do ulic na 7 000 studentů, nové zkoušky pak byly odloženy na jaro roku 2011. Provoz ročně stojí 200 milionů. Letos proběhl již druhý ročník. Zatímco první provázely nejasnosti a nepřesnosti, ten druhý vyloženě průšvihy – a odnesl to i šéf Cermatu Pavel Zelený.více

IZIP – elektronické zdravotní knížky

Elektronická zdravotní knížka měla být souhrnem zdravotních informací pacienta v elektronické podobě přístupný 24 hodin denně prostřednictvím internetu. Zároveň měla propojujovat poskytovatele zdravotní péče, pacienty a zdravotní pojišťovny, a sloužit k předávání zdravotních informací mezi lékařem a pacientem a mezi lékaři navzájem. Do projektu zdravotních knížek putovala z peněz Všeobecné zdravotní pojišťovny částka ve výši téměř dvou miliard korun. Po nekonečných tahanicích o akcie, které začalo loni v srpnu, dospěl příběh IZIP k očekávanému rozuzlení – byl definitivně zrušen.více

ČEZ

Akciová společnost ČEZ byla založena v roce 1992 Fondem národního majetku ČR. Hlavním akcionářem je Česká republika, pro kterou vykonává správu jejího akciového podílu Ministerstvo financí České republiky. Hlavním předmětem činnosti ČEZ, a. s., je výroba a prodej elektřiny a s tím související podpora elektrizační soustavy. Zároveň se zabývá výrobou, rozvodem a prodejem tepla. Během května udržovala pozornost médií nejen kvůli přípravě dostavby Temelína, ale i policejním zájmem o zakázky mezi ČEZ a Škodou Plzeň.více

Temelín

ČEZ pracuje na rozšíření Temelína o nové dva jaderné bloky. Veřejná zakázka na dostavbu jaderné elektrárny je ve fázi zadávacího řízení, usilují o ni francouzská Areva, konsorcium společností Westinghouse a rusko-české konsorcium vedené Atomstrojexportem. Zároveň běží povolovací řízení v rámci posuzování dopadů rozšíření Temelína na životní prostředí. Během května pokračoval boj uchazečů o lepší výchozí pozici – a také se objevila zpráva, že favoritem má být francouzská Eléctricité de France (EDF).více

Baštýřův prodej pozemků pod D3

Jihočeský poslanec Václav Baštýř (ODS) chce státu prý prodat pozemky pod budovanou dálnicí D3 po 100 korunách za metr čtvereční. Sám je před dvěma lety koupil za šest až osm korun za metr čtvereční. Podle Baštýře nejde o spekulaci. Stát má od Baštýře už na 15 pozemků předkupní právo. O prodej pozemků pod dálnicí D3 se v polovině května 2012 začala zajímat protikorupční policie.více

Opencard

Projekt opencard už prověřilo několik auditů. Poukázaly na některé chyby především v počátcích projektu, například nevýhodné smlouvy města s firmou Haguess. Projekt je podle kritiků předražený, podle auditorů stál přes 800 milionů. Nejvíce inkasovala firma Haguess, asi 320 milionů korun. Poprvé trestní oznámení na neznámého pachatele podala v prosinci 2009 kvůli opencard opoziční zastupitelka Jana Ryšlinková. Rozhodovalo se o jejich zrušení, protože stále nefungují jak mají, během května ale došlo k prodloužení jejich platnosti. Rovněž bylo obviněno pět úředníků z korupce, dvěma z nich bylo v květnu rozšířeno obvinění o další trestné činy.více

Lesy ČR – tendry

Státní podnik Lesy České republiky (LČR) byl založen dne 1. 1. 1992 Ministerstvem zemědělství České republiky. Hlavní náplní činnosti podniku je obhospodařování více než 1,3 milionu ha lesního majetku ve vlastnictví státu (téměř 86 % rozlohy všech státních lesů) a péče o téměř 20 000 km určených vodních toků a bystřin. Roční těžby se pohybují průměrně kolem 7 milionů m3 dřeva, což představuje zhruba 72 % běžného přírůstu. V květnu se objevilo další trestní oznámení od Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ), zveřejnily zisk za první čtvrtletí 2012 (více než dvě miliardy korun) a investovali do pěstební činnosti.více

Rekonstrukce lanovky na Sněžku

První tendr, který byl vypsán loni, město kvůli vyřazení všech tří uchazečů v lednu zrušilo. Pro druhý tendr město podmínky soutěže zjednodušilo. Proti původnímu harmonogramu se však termín dokončení lanovky posunul téměř o rok na konec března 2014. Vedle firmy BAK, která nyní soutěž vyhrála podaly nabídky do soutěže ještě stavební firmy Chládek a Tintěra Pardubice a Eurovia CS. Jejich cenové nabídky byly na úrovni 327 milionů korun bez DPH. Odhadovaná hodnota stavby uvedená v zadání soutěže byla 330 milionů korun bez DPH. Stavba by měla začít pracemi, které nevyžadují odstavení lanovky. Nynější přes 60 let stará lanovka během května naposledy vyjela od základny až na vrchol, rekonstrukce začala. Technologii by měla dodat italská firma Leitner. Definitivně hotovo by mělo být v roce 2014.více

Tendr na hlídání domácích vězňů

Ministerstvo spravedlnosti uvažuje o menším výběrovém řízení na dodávku malého počtu elektronických náramků na hlídání lidí odsouzených do domácího vězení. Chtělo by si ověřit, jak by takový systém fungoval. Potom by případně následoval větší tendr, řekl dnes poslancům z branného výboru náměstek ministra spravedlnosti Daniel Volák.Ministerstvo spravedlnosti by podle něho chtělo nakoupit zhruba dvě desítky náramků. Cenu náměstek odhadl na 300 000 až 400 000 korun.více

Téma čísla

Zatčený hejtman Rath



V polovině května se letos děly neskutečné věci. Hlavní roli v nich hrál středočeský hejtman, poslanec, místopředseda sociální demokracie, někdejší ministr zdravotnictví, neúnavný kritik vládní koalice v jejím "boji" s korupcí. Právě jeho policie v pondělí 14. května zadržela pro podezření z přijetí úplatku.

Když se to veřejnost dozvěděla, způsobilo to velký poprask. Jelikož práce policejních složek byla poměrně profesionální, média ihned nevyšťourala všechny informace a musela spekulovat. Proto na veřejnost pronikaly zvláště během následujícího dne neověřené, mnohdy protichůdné informace. Že měl Rath u sebe samopal. Že dostal pět nebo sedm milionů, případně jinou částku. Že úplatek přijal v krabici od bot, až později od vína. Že se našlo 30 milionů v podlaze jeho domu, pak v domě Kotta a Pancové, a u Ratha 10 milionů, o nichž prohlásil jeho otec, že jsou jeho. A tak dále a tak dále, jen spousta neověřených spekulací – která média však činí i normálně, nejen v případě tak velké kauzy, když nemá k dispozici oficiální zdroje.

Shrňme si proto fakta. David Rath byl zadržen v pondělí 14. května zhruba v osm hodin večer. Těsně předtím byl v domě bývalého poslance ODS Petra Kotta a ředitelky kladenské nemocnice Kateřiny Pancové. Jaká byla jeho verze inkriminovaného večera? "Na návštěvě jsem dostal zabalenou krabici s vínem. Následně mě překvapilo policejní komando a k mému úžasu místo lahví vína byly v boxu peníze. Vím, že tato bizarní historka zní neuvěřitelně, ale život někdy neuvěřitelný skutečně je," prohlásil původně.

Policisté prohlásili, že jim ochotně vydal vše, oč požádali, kromě krabice. Později (po poradě s obhájci?) to Rath vysvětlil tak, že ho policie vyzvala, aby jim odevzdal úplatek, a jelikož netušil, že nějaký má, zdráhal se krabici vydat. V další verzi mu poté, co si ji od něj policisté vzali, krabice na několik minut zmizela z očí. Najednou mu ji přinesli otevřenou a s penězi. A jaký je závěr této skutečně "bizarní historky"? Ve svém projevu před Sněmovnou prohlásil: "Vzal David Rath úplatek? Já tvrdím, že nezval. Když se podíváte do těch materiálů, které máme k dispozici jako torzo spisu, tak i v tomto nekompletním torzu spisu naopak najdete spoustu vět a slov o tom, že peníze byly na volby, financování voleb. To tam najdete." Takže tedy věděl, že tam peníze byly, ale byly pro stranu. Není divu, že se koaliční strany začaly ptát na způsob financování ČSSD.

Co se zmíněného samopalu týká (který byl v některých médiích přejmenován na loveckou pušku), nenašel se u Ratha, ale Kotta a Pancové. Média samozřejmě různě spekulovala, ale třeba Lidovky.cz od počátku tvrdily, že zbraň nebyla u něj. Sám Rath měl u sebe pistoli a teleskopický obušek, o čemž se ovšem nejen při projevu ve Sněmovně, ale v žádném jiném prohlášení nezmínil.

A peníze? Zmíněných 30 milionů se skutečně nenašlo u něj doma, ale opět u Kotta a Pancové. Zase je třeba rozlišovat mezi mediálními spekulacemi a ověřenými zprávami. "U mě tam, kde bydlím, se žádné miliony nenašly, jen drobné," tvrdil Rath. Jenže asi opět zapomněl na 10 milionů, jež tam skutečně byly objeveny. Ačkoli v něm žije David Rath se svou manželkou, většinově dům patří jeho otci, Ratmíru Rathovi. "Nechal jsem to tam, dal jsem jim to se slovy: Prosím vás, uložte mi to tady, poněvadž já to budu potřebovat záhy a budu potřebovat vaše konzultace k tomu, protože to budete užívat prakticky vy," řekl Rath starší. Na otázku, zda v "nějaké skrýši" (jak se sám vyjádřil) má u syna schované další peníze, prohlásil, že si není jist, ale pokud se tam nějaké najdou, určitě jsou jeho.

A na závěr trochu konspiračních teorií. Rath před Sněmovnou tvrdil, že jde o cílenou popravu politika, přirovnával se k Miladě Horákové a Julii Tymošenkové. Celé to měla způsobit Kubiceho "chobotnice", jež se chtěla zbavit nepohodlného kritika: Libor Gregor, který ohlásil úřadům chystané manipulace se zakázkou na rekonstrukci zámečku v Buštěhradu, má být člověk ministra Kubiceho, připravoval s ním tzv. Kubiceho zprávu, proto obešel obvyklý postup a jel rovnou za brněnskými nejvyššími státními zástupci. Jenže skutečnost je zřejmě trochu jiná. "Na orgány Policie ČR,  ani na nižší stupně státního zastupitelství jsem se neobracel, neboť v ně nemám důvěru, domnívám se, že případný únik informací by mohl zmařit trestní řízení," stojí Gregorova slova již podnětu k trestnímu stíhání. Že někdo přijde rovnou za nejvyšším státním zástupcem, standardní není, ale podle vyjádření Nejvyššího státního zastupitelství zase není ani nijak neobvyklé, stane se to prý dvakrát třikrát do měsíce. Stejně tak Gregor není Kubiceho člověk: z Útvaru pro odhalování organizovaného zločinu odešel dávno před sepsáním slavné zprávy, a to kvůli jejímu veliteli Janu Kubicemu. Sám ministr vnitra k tomu řekl: "Představa, že jsem v této sestavě vytvořil chobotnici, je scestná."

Autor: redakce vz24.cz

Sloupek odborníka - téma I.

Zadávání veřejných zakázek malého rozsahu podle čl. II. přechodných ustanovení novely

Základní shrnutí Novely z hlediska nových finančních limitů VZMR

Dne 1. dubna 2012 nabyl účinnosti zákon č. 55/2012 Sb. („Novela“) ze dne 31. ledna 2012, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách („ZVZ“). Novela snižuje finanční limity pro veřejné zakázky, při jejichž zadávání jsou zadavatelé povinni postupovat v režimu ZVZ, a to z 2 mil. Kč u veřejných zakázek na služby a na dodávky na 1 mil. Kč, a z 6 mil. Kč u veřejných zakázek na stavební práce na 3 mil. Kč. Touto Novelou se tedy významně rozšiřuje množství veřejných zakázek, které jsou zadavatelé povinni zadávat v některém z druhů řízení popsaných v ZVZ a také se v důsledku nového vymezení pojmu dotovaného zadavatele, kdy se dotovaným zadavatelem nově stávají i subjekty, které jimi doposud nebyly, podstatně rozšiřuje počet zadavatelů, kteří jsou povinni postupovat podle ZVZ.

Časová působnost Novely

Z hlediska časové působnosti ZVZ ve znění Novely nastává několik otázek a problémů. Přechodná ustanovení Novely (čl. II), která jsou totožná s přechodnými ustanoveními předchozích novel ZVZ zní: Zadávání veřejných zakázek, veřejné soutěže o návrh, řízení o přezkoumání úkonů zadavatele Úřadem a řízení o uložení sankce zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se dokončí podle dosavadních právních předpisů.“


V citovaném ustanovení není explicitně stanoveno:

  1. Jak postupovat v případě veřejné zakázky malého rozsahu (dále jen „VZMR“), které po nabytí účinnosti Novely přestávají být VZMR (pozn. VZMR jsou zakázky do 1 mil. Kč, resp. do 3 mil. Kč v případě zakázek na stavební práce)
  2. Jak postupovat v případě dotovaného zadavatele, který se jím stal až po nabytí účinnosti Novely,

obojí za situace, kdy zadávání VZMR bylo zahájeno před nabytím účinnosti Novely, avšak dokončení zadávání VZMR a k uzavření smlouvy na plnění veřejné zakázky by mělo dojít až v době účinnosti Novely.

Doporučení MMR k otázce aplikace Novely na VZMR

Vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj (dále jen „MMR“) vydalo na svých internetových stránkách doporučení k otázce aplikace Novely ve vztahu k zadávání VZMR (dále jen „Doporučení“), o existenci jakéhosi „právního vakua“ není pochyb.

V prvé řadě je podstatné zmínit, že Doporučení MMR není právně závazné (pozn. na rozdíl např. od pravomocného rozsudku soudu). Vzhledem k tomu, že toto Doporučení již za své krátké existence Novely rozpoutalo velkou polemiku nejen mezi zadavateli, ale i dodavateli a odbornou veřejností, považujeme za užitečné vyvolat otevřenou kvalifikovanou diskusi nad tím, zda je toto Doporučení legitimní, resp. legální.

Jádrem problému je výklad pojmu „zadávání“ ve spojení s pojmem „veřejná zakázka“.

Doporučení obsahuje argumentaci MMR založenou na výkladu, že zadáváním se v souladu s § 17 odst. 1 písm. m) ZVZ rozumí: Závazný postup zadavatele podle ZVZ v zadávacím řízení, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení, postup zadavatele směřující k zadání veřejné zakázky v dynamickém nákupním systému anebo zadávání veřejných zakázek na základě rámcové smlouvy“. To podle výkladu MMR znamená, že za zadávání lze považovat pouze takový postup zadavatele, kdy zadává veřejnou zakázku v některém z druhů zadávacích řízení, které jsou uvedeny v § 21 ZVZ, v dynamickém nákupním systému nebo na základě rámcové smlouvy. Vzhledem k tomu, že pojem zadávání je v ZVZ jasně definován, nelze jej vykládat extenzivně a přechodné ustanovení tedy nelze vztáhnout na veřejné zakázky malého rozsahu a dotovaného zadavatele, který se jím stal až po nabytí účinnosti Novely, uvádí dále v Doporučení MMR.


Jinými slovy MMR „důrazně doporučuje“, aby zadavatelé dotčení výše uvedenými změnami se již před nabytím účinnosti Novely řídili ustanoveními Novely a postupovali v souladu s ní. Takovéto doporučení vyvolává diskusi zda není v rozporu s pozitivní právní úpravou, ústavním pořádkem a zda je právně vymahatelné.

Výklad MMR dle našeho názoru nekoresponduje s celou řadu právních principů, zejm. principem právní jistoty a obecným principem zákazu retroaktivity (viz brzy najdete výklad ve Zpravodaji č. 22).

Právní výklad přechodných ustanovení v čl. II Novely ve vztahu k VZMR

Přechodná ustanovení v čl. II Novely explicitně nezmiňují pojem „veřejná zakázka malého rozsahu“. To však dle našeho názoru neznamená, že zde není upraveno jakým způsobem pokračovat v zadávání veřejných zakázek obecně, tj. také v již zahájených VZMR, které jsou zadávány podle § 18 odst. 5 ZVZ (srov. § 26 odst. 5 ZVZ), u kterých bude smlouva na plnění uzavřena až po nabytí účinnosti Novely. Jinými slovy jak ZVZ (§ 18 odst. 5ZVZ; § 26 odst. 5 ZVZ) tak Novela (čl. II přechodných ustanovení) explicitně upravuje akt zadávání jako:

  1. úkon směřující k zahájení zadávacího řízení (§ 26 odst. 1 ZVZ)
  2. úkon směřující k zahájení zadávání VZMR (§ 18 odst. 5 ZVZ; § 26 odst. 5 ZVZ)

tedy

  1. jako proces zadávání veřejné zakázky (pozn. byť v případě VZMR je zadávání veřejné zakázky mimo režim ZVZ jako druhu zadávacího řízení srov. § 21 odst. 1 ZVZ).

 

Jedná se o legislativní nedostatek či záměr zákonodárce?

S trochou nadsázky tento nedostatek, kterého se zákonodárce mohl dopustit v čl. II přechodných ustanovení, lze označit za „legislativně-technickou“ chybu. Zdánlivě bezchybná konstrukce obsažená v Doporučení MMR dostává trhliny právě v kontextu s § 18 odst. 5, resp. § 26 odst. 5 ZVZ z hlediska použitého pojmosloví (srov. § 17 odst. 1, písm. m) ZVZ). Pokud měl zákonodárce v úmyslu vyloučit veřejné zakázky z „režimu zadávání“, pak měl patrně zvolit jiné pojmosloví pro zadávání VZMR a vyloučit použití pojmu „zadávání“ ve vztahu k VZMR.

Jednoznačnou, resp. závaznou odpověď na danou právní otázku nám bude muset dát až soudní judikatura anebo se do té doby třeba dočkáme nějaké „technické“ novely, která tuto výkladovou nejasnost zákona napraví.

 

Autor: JUDr. Jaroslav Bursík, advokát, Michal Horochovský, AK BURSÍK

Sloupek odborníka - téma II.

 

Těšme se na rozhodovací praxi

V současné době, kdy řečeno s trochou nadsázky již opadly mnohdy zjitřené diskuse o přínosu, kladech a záporech zákona č. 55/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, se můžeme těšit na další zajímavý vývoj v oblasti zadávání veřejných zakázek, a sice rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a soudů ČR.

Veřejné zakázky se dle novelizovaného zákona teprve začínají zadávat. Zadavatelé ve značné míře přece jen využili možnosti zahajovat zadávací řízení ještě těsně před nabytím účinnosti novely, tedy zhruba v posledních dvou březnových týdnech. Velká část z nich (a domnívám se, že zcela oprávněně) nedala ani na stanovisko MMR, které tento postup „nedoporučovalo“ v případě veřejných zakázek malého rozsahu.

Zadávat veřejné zakázky již plně v režimu novelizovaného znění přináší mnohé výzvy. Neexistence prováděcích předpisů, zavádění nových, mnohdy nedostatečně definovaných pojmů, změny v dosavadních, dlouhodobě zažitých ustanoveních, atd.

V současné době mají zadavatelé při výkladu zákona k dispozici pouze výklad jazykový, logický a systematický. Autorský výklad (tedy výklad poskytovaný MMR) je trochu „zkalen“ tím, že se k definitivní podobě novely nechce nikdo znát a označuje ji za nepříliš zdařilý výsledek kompromisu, výklad teleologický je v této úvodní fázi platnosti a účinnosti novely nepříliš jasně rozpoznatelný.

O to větší význam bychom měli přikládat budoucí rozhodovací praxi. Ať již půjde o to, co se přesně ve správních a soudních řízeních bude rozumět pod pojmem „ihned“ dle § 71 odst. 4 zákona, jak často a za jakých podmínek bude připuštěna diskriminace dodavatelů, na které nepamatuje § 6 odst. 2 zákona, jak řešit zdánlivě nekonečný kolotoč zadávacích řízení, ve kterých zadavatel obdrží vždy jen jednu nabídku, jestli nechtěně § 62 odst. 3 zákona nezpřísnil kvalifikaci zjednodušeného podlimitního řízení oproti ostatním podlimitním řízením či jakou konkrétní formou se uveřejní skutečně uhrazená cena podle § 147a odst. 3 zákona, vždy bude rozhodující to, jaký postoj v dané věci zaujme orgán dohledu (a posléze orgány soudního systému).

V této souvislosti nelze než doufat, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže využije beze zbytku štědrého personálního posílení, kterého se mu v souvislosti s přijetím novely dostalo, a bude pracovat rychle, efektivně, přesně a především v souladu se zákonem – konec konců není to nic jiného, než co sám vyžaduje po zadavatelích.

Autor: Mgr. Marek Šrámek – vedoucí právník oddělení veřejných zakázek společnosti OTIDEA a.s.

 

Školení, semináře, konference

20.6.2012 (9-15)

Velká novela zákona o veřejných zakázkách pro uchazeče

OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
25.6.2012 (9-15)

Jak správně připravit nabídku v souladu s novelou (WORKSHOP)

OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
26.6.2012 (9-12) Aktuální otázky soudního přezkumu a kontrolní mechanismy ve VZ OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1
12.7.2012 (9-15) Jak správně vypsat veřejnou zakázku v souladu s novelou (WORKSHOP) OTIDEA - školící prostory, Palác Broadway-vchod A ; Na Příkopě 31; 110 00 Praha 1

Knižní tituly na trhu

Zadávání veřejných zakázek -- Judikatura s komentářem

Publikace Zadávání veřejných zakázek, kterou napsal David Raus, přináší soubor případů, který obsahuje významná rozhodnutí Krajského soudu v Brně a Nejvyššího správního soudu. Tato rozhodnutí určují klíčové směry vývoje tuzemské judikatury v oblasti zadávání veřejných zakázek. V některých případech vybral autor takové části odůvodnění rozhodnutí, z kterých je patrno, jak byly odpovědi na sporné otázky vytvářeny, což může být dobře využitelné pro budoucí aplikační praxi. V jiných případech autor srovnává rozhodnutí obou soudů, z čehož vyplývá dosavadní názorový vývoj a tím i odhad budoucího judikatorního vývoje. Ve zbylých případech se autor zabývá směry judikovanými zatím pouze krajským soudem, u nichž bude zajímavé sledovat dojudikování sporných otázek v praxi Nejvyššího správního soudu. Při výběru případů byl autor veden snahou vybrat modelové situace, k nimž může při zadávání veřejných zakázek docházet. Publikace bude jistě užitečným pomocníkem všem, kteří jsou nuceni se problematikou veřejných zakázek zabývat.

Autor: David Raus
Počet stran: 420
Cena: 570
Nakladatelství: Wolters Kluwer

 

 

Zákon o veřejných zakázkách s komentářem a příklady

Komentář v knize Zákon o veřejných zakázkách se podrobně zabývá novinkami účinnými od roku 2012, zohledňuje však i četné novelizace, ke kterým došlo od nabytí účinnosti zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, v roce 2006, a rozhodovací praxi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a soudů, která se vyvinula v průběhu posledních let.
Podrobně se věnuje institutům, s nimiž se zadavatelé a dodavatelé v praxi nejvíce potýkají, jako jsou kvalifikace dodavatelů, zadávací dokumentace nebo hodnocení nabídek, a podrobně se zaměřuje na změny, které do právní úpravy těchto institutů vnesly zejména poslední novelizace zákona.

Z pohledu zadavatelů bude praktický výklad některých nových povinností ve fázi přípravy zadávacího řízení, jakým je např. institut ekonomického odůvodnění veřejné zakázky.
Komentář k ustanovením zákona je v této publikaci doprovázen příklady, které vycházejí z praktických zkušeností autorů publikace a které usnadňují správné chápání zákona. Publikace rovněž zahrnuje aktuální prováděcí právní předpisy.

Autor: Lenka Krutáková, Tomáš Kruták
Počet stran: 480
Cena: 370 Kč
Nakladatelství: Anag

Zpět na přehled

Příspěvky

Žádné příspěvky

Přidat příspěvek

Maximální počet znaků pro zprávu je 1000. Napsáno znaků 0

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (30.7 + 3.7) *