Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je středa 17. 10. 2018

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Zlínský kraj chystá navýšení rozsahu objednávané veřejné dopravy

Zlínský kraj chystá navýšení rozsahu objednávané veřejné dopravy

Zlínský kraj chystá navýšení rozsahu objednávané veřejné dopravy

9.5.2018 11:37, Zdroj: ČTK

Zlín - Zlínský kraj chystá zvýšení rozsahu objednávané veřejné dopravy o 4,7 milionu kilometrů ročně. Počet kilometrů ujetých vlaky vzroste od příštího roku z 3,5 milionu na 4,9 milionu kilometrů. Autobusy ujedou 25 milionů kilometrů, dosud je to o 3,3 milionu méně. Zvýšení objednávaného počtu kilometrů je součástí chystané zakázky, z níž vzejdou poskytovatelé veřejné dopravy v kraji na léta 2019 až 2028. Vyhlášení zakázky je plánováno na září nebo říjen, předpokládané náklady činí osm až deset miliard korun, řekl dnes novinářům hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL).

"Očekáváme, že když zvýšíme počet kilometrů, tak daleko větší část lidí přejde na využívání veřejné hromadné dopravy a tím pádem přinese peníze. Takže nás to nebude v konečném důsledku stát tolik a naopak bude méně lidí využívat automobily. Když si spočítáme, kolik je aut, které přijedou s jedním člověkem, tak jsou to po kraji desetitisíce každý den," uvedl.

Počítá se se zvýšením počtu spojů, ale také s jejich lepší návazností. Tím nabídnou alternativu k automobilové dopravě především lidem dojíždějícím za prací. Hejtmanství hodlá také reagovat na předpokládaný nárůst počtu cestujících z důvodu vládou schváleného rozšíření slev pro studenty a důchodce. "Odhady hovoří až o 30 procentech," uvedl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL), který má dopravu na starost.

Na železnici bude kraj usilovat o posílení spojů a zvýšení jejich kvality v nejfrekventovanějších místech. Patří mezi ně úseky mezi Kroměříží a Zlínem, Zlínem, Uherským Hradištěm a Veselím nad Moravou, Zlínem a Přerovem nebo Valašským Meziříčím a Vsetínem. U autobusové dopravy počítají navrhované jízdní řády se zavedením páteřních rychlých spojů mezi největšími městy. Přibýt mají i spoje do průmyslových podniků, v nichž pracují lidé na směny nebo víkendové spoje do obcí, do kterých v sobotu a v neděli zajíždí jen minimum autobusů.

Součástí veřejné zakázky pravděpodobně bude zavedení jednotné karty pro cestující, která by platila v autobusech i vlacích na celé Moravě. Omezeno bude stáří vozů provozovaných dopravci, zpřísní se požadavky na jejich vybavenost v podobě nízkopodlažnosti, klimatizace a podobně. Kraj by také rád reguloval poplatky za vjezd na autobusová nádraží, která jsou často provozována soukromými majiteli.

Zadání veřejné zakázky bylo v uplynulých letech už třikrát zrušeno a přepracováno. Hejtmanství ale nyní tlačí termín stanovený Evropskou unií, na jehož základě musejí vybraní dopravci v regionech začít jezdit už od příštího roku. V uplynulých deseti letech zaplatil Zlínský kraj podle Čunka za objednanou veřejnou dopravu zhruba sedm miliard korun.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (28.3 + 29.0) *

Zpět na přehled