Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je pátek 22. 3. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Výdaje na nové silnice a tratě byly loni nejnižší od roku 2004

Výdaje na nové silnice a tratě byly loni nejnižší od roku 2004

Výdaje na nové silnice a tratě byly loni nejnižší od roku 2004

27.8.2012 09:10, Zdroj: ČTK

Praha - Investice do dopravní infrastruktury byly loni nejnižší od roku 2004. Celkem na výstavbu nových železničních tratí směřovalo téměř 11 miliard korun, za nové silnice utratilo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 31,8 miliardy korun. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. Nejvíce peněz do nových silnic a tratí za dobu existence České republiky šlo v roce 2008, kdy jejich výstavba spolykala rekordních 73,9 miliardy korun.

Celková letošní výše investic do dopravní infrastruktury zatím není podle ministerstva dopravy definitivně vyčíslená, kvůli snižování rozpočtu resortu a Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) se ale dá předpokládat, že bude nižší než v předchozím roce. Letošní rozpočet SFDI, jehož prostřednictvím protéká většina peněz na nové projekty, zeštíhlil z loňských 61 miliard na letošních 41.

S dalším snižováním prostředků pro výstavbu infrastruktury se ministerstvo dopravy nechce smířit. Podle ministra dopravy Pavla Dobeše udělá resort vše pro to, aby se finanční prostředky SFDI pro příští rok udržely alespoň v letošní výši. Jednat o tom chce s ministrem financí Miroslavem Kalouskem i s premiérem Petrem Nečasem.

Největší problém šetření v dopravním resortu je to, že se prakticky nepřipravují žádné nové stavby, řekl ČTK vedoucí katedry ekonomiky a řízení ve stavebnictví stavební fakulty ČVUT Aleš Tomek. I kdyby v budoucnu dopravní rozpočet zvýšil, může se při trvání současné situace stát, že za tyto peníze nebude co stavět. Rozpočtové škrty nebudou podle něj mít dopad jen na nejbližší roky, ale zanedbání přípravy staveb a výkupů pozemků se promítne do příštích pěti až deseti let, kdy nebude co stavět, varoval Tomek.

Dokončení páteřní sítě dálnic a železnic by pro vládu mělo být základní prioritou, uvedl prezident Svazu dopravy České republiky Jaroslav Hanák. Tím, že dostavba infrastruktury nepokračuje a jsou omezovány výdaje na údržbu, se Česko staví do nezáviděníhodné situaci vůči okolním zemím. Zahraniční investory totiž podle Hanáka vedle kvalifikované pracovní síly zajímá především úroveň dopravní infrastruktury.

Celkové investiční výdaje do železniční a silniční infrastruktury v ČR v milionech korun

Rok

 

 

 

 

1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
Železniční 3287 3330 2047 2404 3142 3897 5507 10058 10162 9910 13200 13417
Silniční *) 3080 3040 3398 4810 7660 9802 10537 13720 14466 11886 10988 10301

 

Rok

 

 

 

 

2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011
Železniční 14600 13244 13137 14428 13178 17003 22954 19593 14245 10987
Silniční *) 15971 19922 32902 42137 42268 41461 50962 52524 43494 31799

*) údaje za silniční infrastrukturu zahrnují výdaje na dálnice a silnice I.,II. a III. třídy

Zdroj: Ministerstvo dopravy

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (27.1 + 48.5) *

Zpět na přehled