Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je neděle 25. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » V Pardubickém kraji budou možná jezdit vlaky více dopravců

V Pardubickém kraji budou možná jezdit vlaky více dopravců

V Pardubickém kraji budou možná jezdit vlaky více dopravců

19.4.2018 15:49, Zdroj: ČTK

Pardubice - Pardubický kraj zvažuje, že by na regionálních tratích mohly jezdit vlaky více dopravců. Hejtmanství už delší dobu jedná s Českými drahami a společností Leo Express o zajištění železniční dopravy v regionu na deset let. Původně měl provoz na všech tratích získat jediný dopravce, nyní kraj prověřuje i možnost rozdělit je mezi více subjektů.

"Jednotlivé funkční celky by pak mohli zajišťovat různí dopravci. Celý systém by nadále fungoval v rámci našeho dopravního systému Iredo, avšak s různými vozy," uvedl krajský radní pro oblast dopravy Michal Kortyš (ODS).

Vlaky ročně na regionálních tratích v Pardubickém kraji najedou asi 4,8 milionu kilometrů. Hejtmanství Českým drahám přispívá v současnosti 105 korunami na kilometr, což ho ročně stojí asi 350 milionů korun, téměř třetinu z toho poskytuje kraji stát.

Pardubický kraj v minulém roce zveřejnil ve Věstníku EU záměr uzavřít smlouvu s dopravcem formou přímého zadání. Pouštět se do výběrového řízení na nového regionálního železničního dopravce hejtmanství považovalo za příliš riskantní. Kvůli možným odvoláním a napadáním tendru u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže by mohl být ohrožen termín účinnosti smlouvy.

Hejtmanství uvádí, že chce pro kraj především co nejvyšší efektivitu a pro cestující maximální komfort. Kraj požaduje, aby dopravci pořídli nové soupravy, měly by mít například klimatizaci, wi-fi a zásuvky na připojení. Firma na ně bude mocí díky desetileté smlouvě asi získat dotaci.

Podle Jiřího Pálky, jednatele společnosti Oredo, která v Pardubickém a Královéhradeckém kraji organizuje veřejnou dopravu, jezdí na regionálních tratích staré, i když renovované soupravy ČD. "Nejmladší dvounápravové vozy 810 jsou z roku 1978, pak jezdí ještě několik souprav Regionova a Shark. Někde ale není ani možné využít maximální rychlost trati a vlaky nejsou komfortní. Rozdělení mezi víc dopravců nebude ani znamenat konkurenci, ale další dopravce přivede nová vozidla," řekl ČTK Pálka.

Pardubický kraj oslovil i společnost RegioJet, ta však konkrétní cenovou nabídku nepodala. "To, že je soutěž v Pardubickém kraji koncipována unitárně, tedy na všechny tratě a všechny spoje, bohužel velmi omezuje možnost účasti nových dopravců, jako je RegioJet," řekl ČTK před časem mluvčí společnosti Aleš Ondrůj. Podle něj se Pardubický kraj stane závislým na jednom železničním dopravci, a pokud by nastal jakýkoli problém, nebude mít alternativu.

Pálka uvedl, že dopravce bude zajišťovat drážní dopravu od prosince 2019, kdy začne platit nový jízdní řád. Hejtmanství proto musí smlouvu uzavřít do konce letošního roku.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (9.2 + 26.1) *

Zpět na přehled