Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je pondělí 17. 6. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Ukázalo se, že maturita na zlepšení škol nestačí, uvedl Feřtek

Ukázalo se, že maturita na zlepšení škol nestačí, uvedl Feřtek

Ukázalo se, že maturita na zlepšení škol nestačí, uvedl Feřtek

20.6.2014 14:47, Zdroj: ČTK

Praha - Výsledky státních maturit, které byly nejhorší od jejich začátku v roce 2011, ukázaly, že pouze zavedení jednotné zkoušky na závěr středoškolského studia na zlepšení škol nestačí. V rozhovoru pro ČTK to řekl školský odborník Tomáš Feřtek ze spolku EDUin. Myslí si, že není řešením snížit počet dětí na maturitních oborech, což po zveřejnění výsledků řekl ministr školství Marcel Chládek (ČSSD).

"Dokud se nezačne něco měnit na těch školách samotných, tak my jenom při tom ověřování na konci zjistíme, že se ta situace stále zhoršuje," uvedl Feřtek. Nemyslí si přitom, že by vina byla pouze na straně školy. "To, že studenti na nějaké škole mají špatné výsledky, ještě neznamená, že ta škola je špatná. Velmi často je to také tím, že se na ní koncentrují děti, které jsou z různých důvodů velmi obtížně vzdělavatelné."

Učitelé podle Feřtka potřebují mnohem větší podporu například formou asistentských pozic, externích speciálních pedagogů a psychologů působících na školách nebo jasnějším popisem standardů této profese, který v současné době vzniká na ministerstvu školství. Šéf resortu Chládek se chce zaměřit především na přípravu budoucích učitelů. "Příští týden mám jednání se zástupci pedagogických fakult, kde s nimi chci mluvit o vzdělávání učitelů, protože si myslím, že tam musíme začít," uvedl ve vyjádření na oficiálních stránkách úřadu.

Ministr zastává názor, že za 18,7 procenta neúspěšných prvomaturantů stojí také příliš vysoké množství studentů na maturitních oborech, čímž se snižuje jejich kvalita. Feřtek však s tímto postojem zásadně nesouhlasí. "Tím, že ty neúspěšné odsuneme na nematuritní obory, tak tím se rozhodně vzdělanější nestanou," uvedl.

Důkazem je podle něj situace na nástavbách, kde letos při započtení všech maturantů u státní maturity propadla bezmála polovina lidí. "Znamená to, že lidé, kteří chodili na učiliště, z hlediska svého všeobecného vzdělání nezískali ani takový základ, aby pak mohli uspět ve chvíli, kdy se snaží si vzdělání dál doplnit," řekl Feřtek.

Vedle matematiky, jejíž bezmála čtvrtinová neúspěšnost byla jasná už po didaktických testech, dopadla velmi špatně také maturita z němčiny. Tu nezvládla více než pětina prvomaturantů. "Pokud vím, tak z němčiny se častěji maturuje na středních odborných školách, a z toho vlastně vzniká ta větší neúspěšnost," popsal jeden z možných důvodů Feřtek.

Ministr školství by chtěl, aby se na výuku neúspěšných předmětů při své činnosti zaměřila Česká školní inspekce. Podle místopředsedkyně Spolku germanistů a učitelů němčiny Dany Hruškové však za neúspěšností není odlišná metodika oproti jiným jazykům. "Třeba angličtinu mají intenzivněji a delší dobu, myslím, že metody učení jsou stejné," řekla ČTK.

Maturanti podle ní mají v němčině problém především se slohem, kde se objeví všechny nedostatky v gramatice. "Ty práce letos byly opravdu strašně slabé," poznamenala učitelka, která od zavedení státních maturit hodnotí písemné práce. Ze zkušeností s dlouholetým působením na různých typech středních škol soudí, že se úroveň studentů neustále zhoršuje.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (2.5 + 31.9) *

Zpět na přehled