Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 13. 12. 2018

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Skupina plzeňských nadšenců se stará o starou parní lokomotivu

Skupina plzeňských nadšenců se stará o starou parní lokomotivu

Skupina plzeňských nadšenců se stará o starou parní lokomotivu

6.7.2018 20:44, Zdroj: ČTK

Železná Ruda (Klatovsko) - Skupina několika plzeňských nadšenců se stará o starou parní lokomotivu z roku 1947. Udržují ji trvale provozuschopnou už 22 let a vypravují ji asi desetkrát ročně na významné veřejné události v Plzeňském kraji. Je jednou z mála velkých lokomotiv, které se v Česku dochovaly v provozuschopném stavu. V sobotu a v neděli pojede z Plzně do Železné Rudy, kde se budou konat tradiční velké Rysí slavnosti a Česko-bavorská neděle. ČTK to řekl Jiří Mašek ze spolku Iron Monument Club, jemuž lokomotiva patří.

Parních lokomotiv 433.025 vyrobila ČKD Praha 147 kusů. Ještě tři další jsou provozuschopné - dvě u Českých drah a jedna na Slovensku. Spolek ji dostal převodem od Muzea Škoda začátkem 90. let. Nadšenci ji v roce 1993 začali opravovat, tenkrát s Českými drahami, a v roce 1996 ji zprovoznili. "Byla vyřazená v roce 1977 a měla jít do zamýšleného železničního skanzenu v České Třebové. Tnto projekt se nakonec neuskutečnil a dráhy nevěděly, co s lokomotivami, takže je v podstatě rozdávaly," uvedl Mašek. Tehdy ale směla vlastnit lokomotivu jen organizace, takže si je rozebraly firmy. Škoda Plzeň ale pak nevěděla, co s ní. "My jsme mezitím založili sdružení a tak nám ji předala s tím, že ji zprovozníme, což se podařilo," uvedl. Spolek má více členů, šest až sedm lidí pracuje. Stovka hodin znamená jednu hodinu jízdy.

"Dnes je v perfektním stavu. Potřebuje ale další investice, nyní už je zas třeba opravit část pojezdu," uvedl. Peníze na uhlí, dopravní cestu, opravy a na nájem v depu si musí spolek vyjezdit. Buď si lokomotivu někdo pronajme, nebo jezdí na své a veřejné akce. Velmi zřídka se podaří získat menší dotaci. Spolek vlastní ještě malou průmyslovou lokomotivu. Loni stály jejich opravy přes 500.000 Kč.

Ročně vyjede stroj maximálně dvacetkrát. Spotřebuje téměř tři tuny uhlí na 100 kilometrů, do zásobníku se vejde 13 tun. "Plný tendr vystačí na rychlou jízdu mezi Prahou a Plzní tam a zpět. Dosáhne rychlosti 100 kilometrů za hodinu," řekl Mašek.

Na Rysí slavnosti vyjede lokomotiva z Plzně v sobotu v 07:20 a v Železné Rudě bude v 10:36. Opačným směrem pojede v neděli ze Železné Rudy v 16:15 a v 19:05 bude v Plzni. "Ve třech vozech svezeme 150 lidí. Pojede čtyřikrát přes den mezi Alžbětínem a Špičákem. Tato akce je velmi populární, jako Chodské slavnosti," uvedl Mašek.

Akce nadšencům začala už v úterý. "Přípravou dřeva a mazáním stroje, což trvá dvě hodiny. Vše se musí zkontrolovat a vyleštit, aby se zjistilo, jestli někde není prasklina. Není to sranda," dodal zástupce Iron Monument Clubu Plzeň, který je jedním ze zakládajících organizací Českého svazu ochránců památek.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (15.2 + 17.0) *

Zpět na přehled