Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 23. 5. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » ŘSD si vezme úvěr ve výši až 30 mld. Kč

ŘSD si vezme úvěr ve výši až 30 mld. Kč

ŘSD si vezme úvěr ve výši až 30 mld. Kč

24.10.2011 09:21, Zdroj: ČTK

 Ministr dopravy Pavel Dobeš (VV) plánuje změnit příspěvkovou organizaci Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na akciovou společnost, která si vezme úvěr 20 až 30 miliard korun. Tedy ve výši, jaká bude chybět na financování dopravní infrastruktury už v letech 2013 až 2015.

Úvěr by se přitom podle týdeníku neměl stát součástí veřejného dluhu. "Pokud se mi nepodaří transformovat ŘSD do konce roku 2013, budu to považovat za osobní neúspěch," prohlásil ministr dopravy pro Euro. 

Podobné opatření přitom funguje již v některých evropských zemích, které běžně čerpají na financování dopravní infrastruktury úvěry nebo dluhopisy a splácejí je například z výnosů z mýta. "Velmi dobře a stabilně to funguje například v sousedním Rakousku. Úvěr ovšem nesmí překročit rozumnou míru," řekl Euru expert společnosti Deloitte Jakub Sova. 

Záměr ministra dopravy však může narazit na postoj bank. Výstavba dopravní infrastruktury totiž může stabilně počítat jen s příjmy ze silniční daně, dálničních kuponů, podílu ze spotřební daně z minerálních olejů a mýta. To celé dohromady vygeneruje ročně očištěný příjem zhruba 20 miliard korun, přičemž jen na údržbu a opravy infrastruktury by bylo ideálně třeba 15 miliard korun. Zbytek národních zdrojů musí jít ze státního rozpočtu jako dotace. 

Další zdroje přitom podle týdeníku ministerstvo dopravy zřejmě nenajde. Pro příští rok si obstaralo část dodatečných příjmů zvýšením mýta o 25 procent a ceny dálničních známek na 1500 korun. Jejich výše se už přiblížila kritické hranici, po jejímž překročení by začaly dosažené výnosy klesat, píše Euro.

Dobeš však neuvažuje jen o bankách. Financujícím partnerem by prý mohly být i samotné stavební firmy. "Možností je financování pomocí factoringu. Umím si představit, že by se úvěr začal splácet třeba za pět let a na platby by šly výnosy z mýta," uvedl podle týdeníku Dobeš. S novými výnosy z mýta ze silnic a druhé a třetí třídy ministr počítá od roku 2015. Soutěž na zhotovitele chce vyhlásit už příští rok, minimálně dva roky ale bude trvat, než se systém zprovozní.

 Současný mýtný systém generuje příjmy zhruba šest až sedm miliard korun, každoroční fixní odvody vyplácené firmě Kapsch dosahují 3,5 miliardy korun. Smlouva s Rakušany vyprší v roce 2016, kdy se vybudovaná infrastruktura stane majetkem státu.
 

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Známka: 4, počet hlasů: 2.


Komentáře čtenářů

Martin Procházka 24.10.2011 10:17

CONTRADICTIO IN ADIECTO: ÚVĚR/DLUH STÁTU SPLÁCENÝ Z MÝTNÉHO, TEDY NEZATĚŽUJÍCÍ VEŘEJNÉ ROZPOČTY. Výnosy z mýta a podobné příjmy jsou totiž v zásadě příjmy veřejných rozpočtů. Pokud je míní rozpočtově odpovědná vláda prošustrovat na splácení úvěrů na předimenzovanou, předraženou a neudržovanou dopravní infrastrukturu a samozřejmě tím zatěžuje veřejné rozpočty.

Mirka 24.10.2011 12:45

každým rokem jsme si kupovali dálniční známku pro asi 5-6 cest po dálnici. Příští rok to opravdu , ale opravdu neudělám!!!!!!


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (24.7 + 8.0) *

Zpět na přehled