Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 23. 5. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Registr vozidel měl problémy v Pardubicích, jinak od rána funguje

Registr vozidel měl problémy v Pardubicích, jinak od rána funguje

Registr vozidel měl problémy v Pardubicích, jinak od rána funguje

30.7.2012 20:20, Zdroj: ČTK

Nový registr vozidel, jehož provoz tři týdny provázely problémy, dnes ráno přes hodinu nefungoval v Pardubicích a krátký výpadek postihl i Ostravu. Kvůli přetrvávajícím potížím vyzval ministra dopravy Pavla Dobeše k rezignaci místopředseda a jihomoravský hejtman Michal Hašek. Dobeš ale důvod k rezignaci nevidí. Dnešní potíže nejsou zaviněné centrálním registrem, řekl ČTK.

Pokud by byly chyby prokazatelně na straně ministerstva dopravy nebo centrálního registru, pak by ministr prý odstoupil. "To že někde nefunguje připojení na internet, nebo že vypadne dodávka elektrické energie a není možné provádět agendu spojenou s registrem vozidel, nemůže ministerstvo dopravy ovlivnit," uvedl Dobeš.

Ministerstvo dopravy se od rána s pardubickým registračním pracovištěm dohaduje o tom, zdali chyba vedoucí k výpadku systému byla na straně centrálního systému nebo na straně místních úředníků. Podle úředníků selhal systém, který nedokázal pardubické pracoviště připojit k centrálnímu registru i přes to, že pardubický úřad s předstihem posílal potřebnou IP adresu. Ta ale byla podle státního tajemníka ministerstva dopravy Miroslava Drobného poslána v nekompatibilním formátu a server na straně centrálního registru si s tím proto prý nedokázal poradit.

Od zahájení dnešního provozu v 07:00 do 17:00 se podle ministerstva dopravy podařilo v registru uskutečnit 23.100 transakcí, bylo registrováno 1499 nových vozidel, bylo provedeno 3461 přeregistrací a 644 výměn technických průkazů a registračních značek. Vloni se přitom během běžného pondělního provozu dařilo zvládat 20 až 25 tisíc transakcí, připustilo dnes ministerstvo dopravy.
Podle zjištění ČTK registr vozidel od rána fungoval bezproblémově mimo jiné v Brně, Jihlavě, Liberci a Plzni. Například ve Zlíně, Kroměříži a v Kladně však stále musejí úředníci některé údaje vypisovat ručně, což zdržuje vyřízení žádosti. "Pokud by to fungovalo, tak jak mělo, tak by to bylo daleko rychlejší, zdržuje to," uvedla vedoucí správního odboru magistrátu Taťjana Kostková.

Na funkčnosti registru závisí osud ministra dopravy Pavla Dobeše (LIDEM). Minulý týden mu kvůli potížím systému dal ultimátum premiér Petr Nečas (ODS), který v případě kolapsu registru očekává Dobešovu rezignaci.
Fungování registru bude dnes podrobně sledovat i Dobešova stranická kolegyně a místopředsedkyně vlády Karolína Peake, podle níž je nutné, aby registr fungoval bezchybně. Po zajištění fungování registru musí prý následovat hloubkový audit jak k funkčnosti registru, tak k jeho ceně i formě, jakou byla zakázka na jeho vytvoření zadána, vyzvala Peake.

Důkladnému auditu se ministr Dobeš nebrání. "V minulém týdnu jsem jednoznačně říkal, že s tím problém nemám," uvedl Dobeš. Je ale potřeba zajistit, aby byl takovýto audit skutečně nezávislý. Podle Dobeše je proto na místě diskuse o tom, kdo by měl takový audit provést, jestli by to měl být někdo z ministerstva dopravy, nějaké nezávislá IT společnost a nebo nějaký úřad.

Problémy registru z minulých týdnů měly vedle poklesu prodeje nových aut vliv i na trh s ojetými vozy. Odkládání nákupu aut z druhé ruky pocítila například internetová prodejní síť vozů koncernu VW Das WeltAuto. "Problémy s náběhem nového systému způsobují, že prodejci značky nejsou často schopni ihned po prodeji odhlásit vůz na zákazníka, který právě na odhlášený technický průkaz čeká, aby si mohl vůz přihlásit a začít jej užívat. Toto je markantní právě v době dovolených, kdy si zákazníci svůj vůz kupují právě před cestou na dovolenou a potřebují jej mít co nejdříve přihlášený," řekla ČTK marketingová ředitelka Das WeltAuto Martina Valterová. S úhradou ušlého zisku firma s ohledem na vymahatelnost práva v Česku nepočítá. Podobné problémy mají údajně i firmy prodávající auta na leasing.

Registr vozidel se s problémy potýká od svého spuštění 9. července. Systém pro nový registr stál 37 milionů korun a pro ministerstvo dopravy ho vyvíjela jej firma ATS-Telcom Praha. Dalších 32,4 milionu korun má ministerstvo zaplatit za provoz registru, obnos ale může být snížen o sankce za nefunkčnost systému. Starý registr do konce června provozovalo ministerstvo vnitra.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (41.5 + 43.1) *

Zpět na přehled