Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 27. 6. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Ředitelé gymnázií: Státní maturita by se neměla omezovat na testy

Ředitelé gymnázií: Státní maturita by se neměla omezovat na testy

Ředitelé gymnázií: Státní maturita by se neměla omezovat na testy

1.4.2019 12:16, Zdroj: ČTK

Praha - Státní maturita by se neměla omezovat jen na didaktické testy, ale její součástí by měly zůstat písemné a ústní zkoušky, které ministerstvo školství navrhuje přesunout na úroveň škol. Zástupci Asociace ředitelů gymnázií (AŘG) se na tom shodli na své konferenci, která se konala na konci března v Brně, sdělila dnes ČTK předsedkyně asociace Renata Schejbalová. Z údajů Centra pro zjišťování výsledků vzdělávání (Cermat) podle asociace vyplývá, že hodnocení slohů a ústního testování samotnými školami není dost objektivní.

"AŘG nesouhlasí s navrženými změnami maturitní zkoušky, tedy redukcí zkoušky z českého jazyka a cizího jazyka ve společné části na didaktický test a přesunutí ústní a písemné části zkoušky do profilové části maturitní zkoušky. Data Cermat ukazují jednoznačně, že hodnocení ústní zkoušky a písemné zkoušky samotnými školami výrazně ovlivňuje hodnocení výkonu žáků," stojí v usnesení asociace.

Podle návrhu ministerstva školství by se státní maturity měly od jara 2021 omezit na didaktické testy. Mezi učiteli na to není jednotný názor. Zatímco například Společnost učitelů českého jazyka a literatury navrhované změny uvítala, Asociace češtinářů a Asociace metodiků cizího jazyka AMATE s nimi nesouhlasí.

Podle AŘG by zamýšlená úprava vedla k přesunutí další administrativní a finanční zátěže na školy. Snahu přesunout odpovědnost za hodnocení zkoušek, vypořádání odvolání a řešení sporu na samotné školy označila asociace za alibismus ministerstva školství.

Ředitelé gymnázií na druhou stranu uvítali návrh na začlenění nové nepovinné části zkoušky s názvem Matematika rozšiřující. Ta by navázala na pilotní projekt nepovinné Matematiky+, který má skončit na jaře 2020. Zachování nepovinné vyšší úrovně zkoušky z matematiky doporučil ministerstvu koncem loňského roku výbor Jednoty českých matematiků a fyziků (JČMF). Podle něj se osvědčila jako vstupenka ke studiu na řadu vysokých škol.

AŘG se na konferenci zabývala i přijímacími zkouškami a reformou financování škol. Vyzvala ministerstvo, aby propojilo matriky základních a středních škol, a umožnilo tak podávat a zpracovávat přihlášky ke zkouškám v elektronické podobě. Vyslovila se také proti změně financování škol, podle které mají školy od příštího roku dostávat peníze za odučené hodiny, ne za počet žáků. Podle ředitelů gymnázií zatím není jasný celkový objem peněz na platy a jejich rozpis školám. Asociace se proto obává, že pro některé školy bude nový způsob placení nevýhodný.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (48.3 + 8.9) *

Zpět na přehled