Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 22. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Průzkum:Tři pětiny Čechů jsou proti povinné maturitě z matematiky

Průzkum:Tři pětiny Čechů jsou proti povinné maturitě z matematiky

Průzkum:Tři pětiny Čechů jsou proti povinné maturitě z matematiky

31.10.2018 15:13, Zdroj: ČTK

Praha - Přibližně tři pětiny Čechů jsou proti povinné maturitě z matematiky a proti začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných základních škol. Zhruba stejné množství by uvítalo, aby všechny děti starší dvou let měly ve školkách zajištěné místo. Většina také souhlasí s tím, že poslední rok předškolního vzdělávání začal být loni povinný. Zjistil to zářijový průzkum Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM), který zkoumal názory lidí na různá opatření ve školství. Zúčastnilo se ho 1037 respondentů starších 15 let.

Podle výsledků, které dnes CVVM poskytlo ČTK, nesouhlasí se zavedením povinné maturity z matematiky 62 procent dotázaných. Maturita z matematiky má být povinná od roku 2020 pro gymnázia a lycea a o rok později pro všechny ostatní s výjimkou zdravotnických, sociálních a uměleckých oborů. Dosud si maturanti mohou matematiku volit jako druhý předmět vedle povinné češtiny. Většina z nich ale upřednostňuje cizí jazyk. Matematiku si letos vybralo 23,4 procenta maturantů, z didaktického testu u státní maturity propadlo 22,3 procenta z nich.

Zhruba 57 procent dotázaných je také proti začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžných škol. Tyto děti mají například poruchy chování nebo učení, patří mezi ně různě zdravotně či mentálně handicapovaní a sociálně znevýhodnění. Většina z nich má nárok na docházku do běžné školy od roku 2005. V roce 2016 začala platit vyhláška o společném vzdělávání dětí, díky které začaly mít školy nárok na peníze ze státního rozpočtu pro asistenty pedagoga a různé speciální učební pomůcky.

Podobné otázky položilo CVVM respondentům v roce 2016. V meziročním srovnání se podle autorů průzkumu ukázalo, že se rozložení názorů během posledních let většinou výrazně nezměnilo.

Pro společnou maturitu pro všechny střední školy bylo v průzkumu 48 procent dotázaných, zatímco 44 procent s ní nesouhlasí. Zastánců centrálního hodnocení maturit je přibližně stejně jako jeho odpůrců.

Největší podporu zaznamenal v průzkumu povinný poslední rok předškolního vzdělávání. Vyslovilo se pro něj 70 procent respondentů. Přibližně tři pětiny jsou pro to, aby měly děti od dvou let garantované místo v mateřské škole. Toto opatření mělo platit od roku 2020, ale vláda ho letos v létě zrušila. Přijetí dvouletých tak zůstane na rozhodnutí ředitele školky.

Kolem 58 procent souhlasí s jednotnými přijímacími zkouškami, které začaly plošně fungovat od minulého roku. Polovina schvaluje zákaz propouštění učitelů na letní prázdniny a 48 procent podporuje možnost individuálního domácího vzdělávání na úrovni základní školy.

Průzkumy CVVM pravidelně sledují i názory Čechů na zavedení školného na veřejných vysokých školách, o němž se v minulosti uvažovalo, ale které současná vláda odmítá. Pět procent lidí bylo rozhodně pro zavedení školného, dalších 20 procent spíše pro. Podpora občanů se ani v tomto ohledu příliš nemění.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (43.1 + 18.3) *

Zpět na přehled