Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je středa 24. 7. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Před pěti lety rakouský Kapsch vyhrál tendr na mýtný systém v ČR

Před pěti lety rakouský Kapsch vyhrál tendr na mýtný systém v ČR

Před pěti lety rakouský Kapsch vyhrál tendr na mýtný systém v ČR

21.11.2010 16:51, Zdroj: ČTK

Před pěti lety, 21. listopadu 2005, rakouská firma Kapsch vyhrála tendr na dodavatele elektronického mýtného systému pro Českou republiku. V Česku se tak začala odvíjet nová éra ve výběru poplatků za používání dálnic a rychlostních komunikací.

O záměru začít během následujících tří let zpoplatňovat pohyb kamionů po dálnicích elektronickým mýtným hovořil již v dubnu 2003 tehdejší ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL). Návrh na zavedení výkonového zpoplatnění silnic vláda následně schválila v lednu 2005. Cílem zavedení elektronického mýtného bylo omezení růstu nákladní dopravy přes Českou republiku a také narovnání dosavadních podmínek na dopravním trhu znevýhodňujících železniční dopravu. V neposlední řadě si stát od mýtného sliboval získání více prostředků na výstavbu a údržbu silniční sítě.

Veřejnou soutěž na dodavatele systému elektronického mýtného vyhlásil ministr Šimonovský v červnu 2005. Vláda se předtím shodla na tom, že mýtné se v ČR začne vybírat od nákladních vozidel v roce 2007 nejdříve na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací, brzy poté se rozšíří na vybrané silnice první třídy. Podle analýz mělo mýtné od nákladních vozů vynášet ročně asi pět miliard korun, zatímco tehdejší výběr z dálničních známek od kamionů se pohyboval kolem miliardy. O kategoriích nákladních vozidel, které začnou mýtné platit, a o výši zpoplatnění měla vláda rozhodnout později. Teprve z tendru také mělo vzejít rozhodnutí, jakou technologii (mikrovlnný systém nebo satelitní technologii) pro měření ujetých kilometrů bude Česko používat.

Tendr vyhrála v listopadu 2005 rakouská firma Kapsch, která přitom nabídla až třetí nejnižší cenu - mikrovlnný systém a deset let jeho provozování za 22 miliard korun. Společnost s více než stoletou tradicí (byla založena roku 1892) předtím systém pro vybírání mýtného vybudovala celoplošně v Rakousku a Švýcarsku. Ostatní tři uchazeče ministerstvo dopravy (MD) vyřadilo s tím, že nesplnili zadání. Neúspěšní účastníci tendru, mimo jiné italská Autostrade a konsorcium Mytia, se poté několikrát odvolali k antimonopolnímu úřadu, podali stížnosti k českým soudům i Evropské komisi, vždy však neúspěšně.

V únoru 2006 parlament schválil novelu zákona o pozemních komunikacích, která od 1. ledna 2007 zavedla na území ČR povinnost platit elektronické mýtné, a to pro kamiony o hmotnosti 12 tun a více. V březnu 2006 pak ministr Šimonovský podepsal s Kapschem smlouvu, v níž se firma zavázala vybudovat v Česku mýtný systém na 2100 kilometrech dálnic, rychlostních komunikací a vybraných silnicích 1. třídy od ledna 2007.

Koncem roku 2006 se do tisku dostala informace o tajném dodatku ke smlouvě, který měl být pro stát nevýhodný. Ministerstvo v čele s novým ministrem dopravy Alešem Řebíčkem (ODS) se však vzápětí dohodlo s Kapschem na novém dodatku, který některá pro stát nevýhodná ustanovení dodatku upravil.

Mikrovlnná technologie Kapsche si v ČR vyžádala například vybudování přes 170 mýtných bran na zpoplatněných komunikacích. Právě obav ze zdržení výstavby bran se týkal jeden z dodatků smlouvy. V dalším dodatku ke smlouvě z prosince 2007 se zástupci MD a Kapsche dohodli, že firma postaví mýtný systém na všech dálnicích, jejichž stavba započne nejpozději v roce 2017.

Prvního ledna 2007 Kapsch výběr elektronického mýta odstartoval, na 970 kilometrech českých dálnic a rychlostních silnic začaly průměrnou sazbu 4,05 koruny za kilometr platit nákladní vozidla a autobusy s hmotností 12 tun a více. Od ledna 2008 se elektronické mýtné rozšířilo i na necelých 200 kilometrů silnic první třídy. Od letoška podléhají mýtu i auta od 3,5 tuny hmotnosti.

V současnosti se v ČR mýtné vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Stát prostřednictvím elektronického mýta vybral od dopravců od spuštění systému do letošního června 20 miliard korun. Část vybraných peněz putuje firmě Kapsch jako splátka za výstavbu systému a jeho provoz.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (38.1 + 17.7) *

Zpět na přehled