Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je pondělí 25. 3. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Před 10 lety přiletěly do Čáslavi první gripeny pro českou armádu

Před 10 lety přiletěly do Čáslavi první gripeny pro českou armádu

Před 10 lety přiletěly do Čáslavi první gripeny pro českou armádu

16.4.2015 10:10, Zdroj: ČTK

Praha - Chloubou českého armádního letectva jsou už deset let stíhačky Jas-39 Gripen. O pronájmu švédských strojů rozhodla vláda Vladimíra Špidly na jaře 2004. Prvních šest gripenů přiletělo na letiště v Čáslavi 18. dubna 2005. Loni v květnu vláda souhlasila s prodloužením pronájmu 14 stíhaček do roku 2027 s opcí na další dva roky. Kromě českého vzdušného prostoru hlídkovaly gripeny Armády ČR už i nad Islandem a Pobaltím.

 

26. března 1997 - Vláda premiéra Václava Klause (ODS) rozhodla, že místo ruských migů koupí modernější stíhačky. O přezbrojení se ucházely firmy McDonnell Douglas-Boeing (letouny F/A-18), Lockheed Martin (F-16), British Aerospace-Saab (Jas-39 Gripen) Dassault Aviation (Mirage 2000). V listopadu 1997 vláda padla, a to znamenalo i odklad rozhodnutí o nákupu letadel.

10. ledna 2001 - Ministerstvo obrany vyhlásilo tendr na nové nadzvukové letouny. Postupně z něj odstoupily všichni zájemci s výjimkou BAE Systems-Saab.

22. dubna 2002 - Kabinet Miloše Zemana (ČSSD) schválil nákup 24 gripenů za 60,2 miliardy korun.

9. května 2002 - Sněmovna schválila návrh financování nákupu, Senát jej ale zamítl a veto už Sněmovna nepřehlasovala.

10. září 2002 - Vláda Vladimíra Špidly (ČSSD) upustila od nákupu stíhaček kvůli škodám způsobeným srpnovými záplavami.

17. prosince 2003 - Kabinet rozhodl, že bude jednat se švédskou vládou o pronájmu gripenů.

9. dubna 2004 - Vláda Vladimíra Špidly schválila smlouvy o desetiletém pronájmu 14 gripenů za zhruba 20 miliard Kč; smlouvy byly podepsány v červnu 2004.

25. října 2004 - Čeští piloti provedli na základně švédského letectva u městečka Satenäs první samostatné lety v gripenech.

18. dubna 2005 - Na letišti v Čáslavi přistálo prvních šest gripenů pro Armádu ČR. Česko stroje oficiálně převzalo 26. dubna 2005. Dalších osm letounů dostalo do konce srpna 2005. Provoz gripenů zpočátku provázely technické potíže.

24. srpna 2005 - České gripeny poprvé startovaly k "ostrému" zásahu; dva stroje eskortovaly turecké dopravní letadlo, které za letu ztratilo radiové spojení s kontrolou letového provozu.

20. února 2007 - Švédská televize informovala o korupci, jež údajně provázela jednání o prodeji a pronájmu gripenů. Podezřením se už od roku 2002 třikrát zabývala česká protikorupční policie, která ale případ pokaždé odložila.

Květen až září 2009 - Čtyři české gripeny střežily vzdušný prostor nad Pobaltím. Šlo o první nasazení taktického letectva české armády do zahraniční operace v jeho poválečné historii.

1. února 2012 - Vláda Petra Nečase (ODS) rozhodla, že se česká armáda nevzdá nadzvukového letectva ani po roce 2015.

12. března 2014 - Vláda premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) schválila prodloužení pronájmu gripenů.

14. května 2014 - Pražské vrchní státní zastupitelství oznámilo, že definitivně odložilo případ údajné korupce při pořizování gripenů.

16. května 2014 - Zástupci českého a švédského ministerstva obrany podepsali dodatek ke smlouvě, který prodloužil pronájem gripenů do roku 2027 s opcí na další dva roky. Roční splátky mají činit zhruba 1,3 miliardy Kč.

11. listopadu 2014 - Velitel vzdušných sil Libor Štefánik uvedl, že armádní letci by kvůli zhoršující se bezpečnostní situaci v Evropě rádi zvýšili počet gripenů na 20.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (11.8 + 12.9) *

Zpět na přehled