Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je sobota 20. 4. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Podezření na střet zájmů Andrej Babiš čelí několik let

Podezření na střet zájmů Andrej Babiš čelí několik let

Podezření na střet zájmů Andrej Babiš čelí několik let

5.2.2019 14:00, Zdroj: ČTK

Praha - Základní informace o médiích, která spadají do firmy Agrofert Holding, který v únoru 2017 převedl premiér Andrej Babiš do svěřenských fondů (Babišovi právníci podali odvolání proti rozhodnutí Městského úřadu v Černošicích v jeho kauze střetu zájmů):

 

- Městský úřad v Černošicích, který je úřadem s rozšířenou působností pro obec Průhonice, kde premiér žije, zahájil s Babišem správní řízení koncem loňského listopadu. Důvodem je podezření ze spáchání přestupku proti zákonu o střetu zájmů. Babiš čelí podezření, že stále ovládá média spadající pod dříve jeho holding Agrofert. Podnět odeslala v srpnu na černošický úřad organizace Transparency International ČR. Podle ní Babiš ovládá holding Agrofert i po převedení do svěřenských fondů a vlastnictvím médií porušuje zákon.

- Před dvěma týdny vydal úřad v kauze Babišova střetu zájmů rozhodnutí. Jaký je výsledek řízení, radnice neuvedla. Z premiérovy reakce na rozhodnutí ale vyplynulo, že úřad rozhodl v jeho neprospěch. V neděli britský deník The Guardian napsal, že by verdikt černošického úřadu mohl ovlivnit výsledek vyšetřování, které s Babišem vede Evropská komise. Dnes Babiš řekl, že jeho právníci podali odvolání.

- O možném Babišově střetu zájmů se mluví prakticky od jeho vstupu do politiky a zejména poté, co se v roce 2013 jeho hnutí dostalo do Sněmovny a Babiš následně v lednu 2014 usedl do křesla ministra financí. Agrofert, jehož byl tehdy majitelem, je totiž (vedle angažmá v médiích, kterých se týká rozhodování úřadu v Černošicích) jedničkou zemědělsko-potravinářského sektoru, realizuje kompletní proces výroby potravin v oblasti pekárenství a zpracování masa, a je i druhou nejvýznamnější skupinou chemického průmyslu v ČR.

- Podle novely zákona o střetu zájmů, přijaté začátkem roku 2017 přes odpor hnutí ANO a veto prezidenta Miloše Zemana, smějí členové kabinetu ovládat firmy, ty ale nemají přístup k veřejným zakázkám a nenárokovým dotacím. Omezení platí pro společnosti, v nichž ministři drží nejméně čtvrtinový podíl. Zákon zakazuje členům vlády, ale i dalším činitelům jako jsou poslanci či senátoři, provozovat rozhlasové a televizní vysílání a vydávat periodický tisk. Babiš v reakci na normu v únoru 2017 vložil akcie svých firem Agrofert a SynBiol do svěřenských fondů.

- Začátkem loňského července Evropský parlament (EP) schválil nová pravidla pro střet zájmů při čerpání dotací, od 2. srpna zakazují politikům v exponovaných funkcích pobírat dotace. Koncem listopadu dospěla právní služba Evropské komise k závěru, že omezení se týkají i Agrofertu. Unijní právníci tvrdí, že Babiš je podle pravidel platných od léta ve střetu zájmů bez ohledu na to, že firmy jsou ve svěřenském fondu.

- Evropský komisař pro rozpočet Günther Oettinger před Vánocemi doporučil Babišovi tři způsoby, jak by se mohl střetu zájmů zbavit. Měl by buď zpřetrhat své vazby i vazby své rodiny na holding, zajistit, aby Agrofert přestal přijímat dotace z evropských fondů, nebo se zdržet účasti na některých rozhodnutích. Babiš se následně vzdal předsednictví ve vládní Radě pro Evropské strukturální a investiční fondy (ESIF).

- Skupina Mafra patří k nejsilnějším mediálním společnostem v ČR. Tištěné tituly podle internetových stránek firmy oslovují 2,4 milionu čtenářů, internetové projekty pak navštíví týdně 3,4 milionu uživatelů. Vydavatelství patří do skupiny Agrofert, Babiš získal Mafru v roce 2013, kdy ji koupil od německé společnosti Rheinisch-Bergische Verlagsgesellschaft GmbH.

- Mafra vydává deníky Mladá fronta Dnes (průměrný listopadový tištěný náklad 140.792 kusů), Lidové noviny (42.925 kusů) a bezplatné Metro (276.384 kusů), dále pak týdeníky Téma (72.728 kusů) a 5plus2. Provozuje také zpravodajské portály iDNES.cz či Lidovky.cz, virtuálního operátora Mobil.cz (v síti T-Mobile) a hudební televizní stanici Óčko. Součástí mediální skupiny je Mafra Slovakia, která vydává například Hospodárske noviny.

- Do skupiny patří rovněž nejposlouchanější rádio Impuls a alternativní stanice pro mladé v Praze RockZone, které zaštiťuje společnost Londa. Mafra provozuje tiskárny v Praze a Olomouci. Loni koupila podíl v prodejci vstupenek Ticketportal, který je jednou z největších firem svého druhu v ČR. Loni v listopadu povolil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže Mafře koupit vydavatelství Bauer Media v ČR i na Slovensku, které vydává například tituly Rytmus života, Cosmopolitan, Bravo a Esquire.

- Předloni skupině Mafra meziročně klesl zisk o 69 procent na 74,4 milionu korun. Tržby z prodeje výrobků a služeb meziročně vzrostly o 1,5 procenta na 2,5 miliardy korun. K výsledku podle vedení přispěla i dřívější restrukturalizace a lepší efektivita tiskových zakázek.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (28.3 + 26.6) *

Zpět na přehled