Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je pondělí 25. 3. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Plaga chce na začátku roku otevřít debatu o změnách obsahu učiva

Plaga chce na začátku roku otevřít debatu o změnách obsahu učiva

Plaga chce na začátku roku otevřít debatu o změnách obsahu učiva

13.12.2018 18:47, Zdroj: ČTK

Praha - Ministr školství Robert Plaga (ANO) chce na začátku příštího roku otevřít širokou debatu o změnách v takzvaných rámcových vzdělávacích programech, které vymezují obsah učiva. Podle Plagy by se měly tyto programy zúžit a více upřesnit. Na dnešním setkání s novináři na ministerstvu školství řekl, že není spokojený s tím, jak se naplňují. Považuje za alarmující, že to podle České školní inspekce zvládá jen malé množství škol.

Takzvané rámcové vzdělávací programy nahradily ve školství v roce 2005 jednotné osnovy. Dosud se programy pro různé typy škol doplňovaly o nová témata či se v nich upravoval počet hodin. Úpravy má na starosti Národní ústav pro vzdělávání (NÚV), který patří pod ministerstvo školství. O nutnosti modernizace se mluví od roku 2016.

"Moje představa o změně v rámci vzdělávacích programů je taková, že ten proces významně otevřeme celospolečenské diskusi a odborné diskusi," řekl dnes Plaga. V lednu či únoru se podle něj uskuteční úvodní konference k této debatě, na které hodlá ministerstvo vysvětlit, jakou má představu o úpravě vymezeného školního učiva.

Ministerstvo si podle Plagy nepředstavuje, že se vzdělávací programy či očekávané výsledky dětí rozšíří o další látku. Naopak by se měly redukovat a více konkretizovat, uvedl. "Zároveň bych hrozně chtěl, abychom jako ministerstvo poskytli těm školám, které nejsou třeba tak progresivní, metodickou podporu při transformaci rámcových vzdělávacích programů do školních vzdělávacích programů," řekl. Součástí centrálních plánů by tak podle něj měly být třeba i vzorové příklady, jak může škola obsah vzdělávání naplňovat.

Zástupci České školní inspekce ve středu uvedli, že většina škol se svými žáky podle inspektorů nedosahuje očekávaných výsledků ve vzdělávání. Například v angličtině požadavky splňují všechny děti asi na desetině škol. V češtině to dokážou všichni žáci na 6,42 procenta škol a v matematice jen na 0,62 procenta škol. Podobné jsou i výsledky u dalších předmětů.

Na vině je podle nich současná podoba rámcových vzdělávacích programů. Podle vedení inspekce jsou nyní příliš obsáhlé a vyvíjejí na učitele i děti velký tlak na výkon. V hodinách pak nezbývá čas na procvičování a zábavnou formu výuky.

"Je alarmující, pokud jsme se dostali k tomu, že se praxe odchyluje od toho nastavení výchozího rámce," řekl dnes Plaga. Podle něj na to má vliv více faktorů, včetně přístupu konkrétní školy.

Podle Plagy NÚV dosud pracoval na vytvoření analytických studií a pilotní fázi změn. Na základě toho by se nyní mělo debatovat o možných úpravách. Alespoň nějaké výsledky by chtěl mít ministr už příští rok. "Ale upřímně říkám, že než nahánění nějakého termínu je pro mě důležitější kvalita zpracování rámcového vzdělávacího programu," dodal.

Plaga už dříve uvedl, že chce, aby se formulovaly výsledky učení pro různé ročníky vzdělávání. Platit by to mohlo po první, třetí, páté a sedmé třídě.

Dosavadní návrh komplexní revize RVP počítal s tím, že by v budoucnu mohlo být zhruba 70 procent výuky stejných na všech typech škol. Zbytek hodin by měla každá škola využít jinak. Revizí měla projít najednou vždy jedna určitá vzdělávací oblast ve všech stupních vzdělávání, jako například matematika ve školkách, na základních i středních školách. Úpravy by podle dřívějších informací ministerstva měly zohledňovat analýzy výsledků státních maturit, mezinárodních průzkumů, jako je například PISA, či doporučení České školní inspekce.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (44.9 + 19.7) *

Zpět na přehled