Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je neděle 25. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Piloti na Gripenech oceňují spolehlivost a dobrou ovladatelnost

Piloti na Gripenech oceňují spolehlivost a dobrou ovladatelnost

Piloti na Gripenech oceňují spolehlivost a dobrou ovladatelnost

16.4.2015 14:37, Zdroj: ČTK

Praha - Spolehlivost a dobrou ovladatelnost oceňují piloti na stíhačkách Jas-39 Gripen. K výročí deseti let od jejich zavedení do výzbroje české armády to ČTK řekl pilot Milan Nykodym. Výhodou oproti jiným letadlům je podle něj i menší velikost těchto strojů. Podle armádní mluvčí Jany Růžičkové ročně 21 českých pilotů nalétá na gripenech kolem 2000 letových hodin.

"S jistými závadami za letu se každý pilot již setkal. Obecně jsou však gripeny vysoce spolehlivé stroje," řekl Nykodym. Opravdu krizové situace zažil zatím jen na simulátoru, na kterém se piloti podle něj na podobné situace připravují. Ocenil také dobrý výhled z kabiny a pohodlné sedačky, které poskytují komfort i při delších letech.

Při spojeneckých cvičeních, kterých se čeští piloti zúčastnili, ocenili i menší velikost strojů. "Obecně si piloti létající proti nám stěžují na fakt, že nejsou zvyklí vyhledávat při vzdušném boji tak malý letoun," řekl Nykodym, který má zkušenosti i s pilotáží letadel F-16. Díky malé velikosti gripenů je letoun později zaregistrován nepřáteli, a pilot tak má výhodu v souboji. Dodal také, že navzdory nižšímu výkonu je gripen obstojným soupeřem i silnějším letounům, jako Eurofighter Typhoon, nebo francouzský Rafale.

"Všechny naše gripeny ročně nalétají v průměru kolem 2000 letových hodin. Letos na podzim budeme slavit 20.000 letových hodin na JAS-39 Gripen od jeho zavedení do výzbroje," sdělila ČTK Růžičková. Dodala, že po misích Air Policing v Pobaltí a na Islandu schválila vláda pro rok 2016 další zahraniční nasazení českých letců.

České gripeny jsou ale určeny zejména k obraně českého vzdušného prostoru. "Ve chvíli kdy zazní signál ke vzletu, musí být pilot schopen do patnácti minut odstartovat," řekl Nykodym. Během této doby podle něj pilot musí stihnout všechny úkony od oblečení výstroje a doběhnutí k letounu až po kontrolu stroje a následný vzlet. Gripeny se podílely také například na doprovodu letadla s ostatky vojáků, padlých v Afghánistánu, nebo se sportovci, vracejícími se z olympijských her v ruské Soči.

Prvních šest stíhaček JAS-39 Gripen, které nahradily zastaralé ruské stroje Mig-21, převzalo Česko od Švédska v dubnu 2005. Dalších osm letounů dorazilo do konce srpna. Jedná se o jednomotorový středoplošník, použitelný jak pro účely obrany vzdušného prostoru, tak pro průzkum a podporu pozemních sil. Vláda vloni schválila prodloužení pronájmu do roku 2027. Stát za jejich pronájem platí ročně 1,7 miliardy korun.

Pořízení letounů ale provázely kontroverze a podezření z korupce. S informacemi o podplácení při uzavírání smlouvy na stíhačky Jas-39 Gripen s Českem přišla v únoru 2007 švédská televize. Podezření z korupce při nákupech gripenů vyšetřovala třeba i policie ve Švédsku, USA či Rakousku. Pražské vrchní státní zastupitelství vloni rozhodlo o tom, že v kauze nakonec nikdo stíhán nebude.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (40.2 + 30.7) *

Zpět na přehled