Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 21. 3. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Odborník: Inovace ve školství brzdí konzervatismus a málo peněz

Odborník: Inovace ve školství brzdí konzervatismus a málo peněz

Odborník: Inovace ve školství brzdí konzervatismus a málo peněz

26.11.2018 16:10, Zdroj: ČTK

Praha - Nedostatek peněz a konzervatismus lidí jsou hlavní brzdou inovací v českém školství, řekl v rozhovoru s ČTK autor Strategie digitálního vzdělávání v ČR Ondřej Neumajer. Podle něj se ve školách ještě často učí podobným způsobem jako před sto lety. Styl i obsah by přitom v dnešní době měly být hodně odlišné a její přirozenou součástí by měly být třeba i chytré telefony či notebooky. Na změnách, které jsou potřeba kvůli rychlému vývoji technologií v současném světě, se podle něj bude muset pracovat zřejmě ještě řadu let.

Digitální technologie jsou podle Neumajera průlomem, který mění celý svět, a vzdělávání se tomu musí přizpůsobit, aby dokázalo děti připravit na výzvy moderní doby. Právě proto ve spolupráci s dalšími odborníky vytvořil na ministerstvu školství Strategii digitálního vzdělávání ČR do roku 2020, kterou v roce 2014 schválila tehdejší vláda. Dokument je podle odborníků povedený, ale v praxi se jej daří naplňovat jen částečně. Podle Neumajera, který dnes večer převezme cenu Nadačního fondu Avast za svůj přínos vzdělávání, jsou problémem hlavně finance a chybějící vůle politiků a učitelů.

Do školství se musí přidat mnoho peněz, aby se situace změnila, uvedl. Investovat se podle něj musí zejména do platů pedagogů a do jejich vzdělávání a podpory v praxi. Finance jsou ale třeba rovněž na výbavu. "Dnes není moc povolání, kdy absolvent vysoké školy nastoupí a nedostane mobil a notebook, ale u učitelů je to naprosto běžné. Pokud to tak je, tak po nich nemůžeme chtít, aby byli ve vztahu k digitálním technologiím víc než nováčci," konstatoval.

Větší zapojení počítačů do výuky podle Neumajera může podpořit i inovace ve stylu učení. "Digitalizace může do školy přinášet změnu v přístupu k dětem a může podporovat cíle moderní pedagogiky," řekl. Moderní učitel má zkoumat výsledky jednotlivců a zajímat se o jejich individuální potřeby. Děti by se měly učit hlavně spolupracovat, být kreativní, umět vyhodnocovat informace a zapojovat se do občanských aktivit. Na znalosti by se neměl klást tak velký důraz jako v minulosti, ačkoli i ty jsou stále důležité, myslí si Neumajer.

Učitelé by se podle něj neměli k využívání digitálních technologií ve výuce nutit, ale spíš by se jim mělo vysvětlovat, proč jsou důležité a jak to udělat, aby jim nenarušovaly práci. "Bohužel to k tomu často spadne, když učitelé nemají podporu, neví, co je cílem výuky, neplánují dobře a používají technologie neefektivně nebo spíš neúčelně, což je bohužel nejčastější přístup k technologiím," poznamenal.

Za překážku v modernizaci českého školství považuje také neochotu ke změně, která podle něj pramení ze samotného nastavení vzdělávacího systému z 19. století. Tehdy měl zajistit kontinuitu fungování státu a předávání znalostí dalším generacím. "Dnes je jiná doba, změnila se a my bychom potřebovali do systému dostat inovace, jenže to je právě to, co ten systém neumožňuje," řekl Neumajer. Učitelé navíc dnes stárnou a většinou patří ke konzervativnější části obyvatelstva, doplnil.

Brzdami inovací a změn jsou podle Neumajera i státní maturity a jednotné přijímací zkoušky na maturitní obory středních škol. Jak řekl, vzhledem k tomu, že stát plošně testuje znalosti, nezbývá pak rodičům a učitelům nic jiného, než setrvávat u starého pojetí školy. Kvalita škol se pak podle něj jen dál zhoršuje, protože neodpovídá požadavkům dnešní doby. V případě, že se do vedení dostane inovativní ředitel, může změna k lepšímu trvat třeba 12 let, řekl. "Změny jsou na dlouhou dobu," uzavřel.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (46.1 + 32.4) *

Zpět na přehled