Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je sobota 20. 7. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Obnovil přípravu staveb, hodnotí odborníci ministra Stanjuru

Obnovil přípravu staveb, hodnotí odborníci ministra Stanjuru

Obnovil přípravu staveb, hodnotí odborníci ministra Stanjuru

8.7.2013 16:23, Zdroj: ČTK

Praha - V resortu dopravy se za působení odcházejícího ministra Zbyňka Stanjury (ODS) podařilo obnovit financování projekčních prací na nových stavbách, shodují se odborníci oslovení ČTK s tím, že v tomto trendu by měl nový šéf resortu pokračovat. Kladně hodnotili dále snahu dořešit majetkové vyrovnání Českých drah se správcem kolejí - Správou železniční dopravní cesty (SŽDC), jehož příprava ale během krátkého půlročního funkčního období zůstala pouze na začátku.

"Rozpoznal, že tím nejslabším místem místem (v resortu dopravy) v období posledních čtyřech let je příprava a realizace dopravní infrastruktury," uvedl František Lehovec ze stavební fakulty ČVUT. Podle něj ale není problém pouze v podfinancování přípravy nových projektů, na které pro letošní rok Stanjura dokázal vyčlenit rekordních 3,5 miliardy korun, ale i v odchodu kvalitních odborníků z investorských organizací, který se odehrál zejména po roce 2010. Paradoxně tak na projekty nových staveb peníze jsou, stávající úředníci je ale v tomto objemu dokážou jen stěží využít a vypsat dostatek výběrových řízení.

Dotáhnout do konce se za Stanjurova vedení podařilo i vytvoření nových cenových normativů pro stavbu silnic a železnic, čímž by se mělo zabránit plýtvání při stavbách, uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Jaroslav Hanák. Ocenil naopak vládu za zamítnutí Stanjurova návrhu na zrušení slev pro studenty. Tyto slevy jsou běžný standart v Evropě a zrušit je kvůli pár desítkám milionů korun, které se utrácejí jinde nezodpovědně, by podle něj bylo neodpovědné.

Z konkrétních projektů je podle Petra Moose z ČVUT potřeba ocenit zahájení modernizace brněnské dálnice a dokončení strategického materiálu Dopravní sektorové strategie rozvoje dopravní infrastruktury, kde v rámci omezeného rozpočtu v rámci vládních úspor předložil optimální návrh rozvoje dopravy do roku 2020. Nepochopitelná podle něj naopak byla naopak snaha zlikvidovat Ředitelství vodních cest, jehož agenda měla přejít pod ministerstvo dopravy. Dělo se tak v době, kdy jiné evropské státy vnitrozemskou vodní dopravu jako ekologickou naopak všemožně podporují.

Podobně neuvážená byla podle Moose i snaha odcházejícího kabinetu o sloučení ministerstev dopravy a průmyslu o obchodu v době, kdy se připravuje nové období u evropských dotačních programů na stavbu dopravní infrastruktury, dodal s tím, že ale s tímto zadáním Stanjura na úřad nastoupil a nemohl to nijak ovlivnit.

V železniční dopravě stojí za zmínku snaha řešit převod nádraží a pozemků pod kolejemi, které stále zůstávají v majetku Českých drah, na Správu železniční dopravní cesty, která síť železničních tratí spravuje. Vypořádání majetku mezi ČD a správou železnic je podle jejího ředitele Jiřího Koláře nedokončená a nový šéf resortu, ať již jím bude kdokoliv, by měl mít odvahu současný stav změnit.

Kritiku ze strany železničních odborářů si naopak odcházející ministr vysloužil za snahu přidělit bez výběrového řízení zakázku na 15letý provoz trati z Ostravy do Olomouce přes Opavu a Krnov soukromé společnosti RegioJet. Podle předsedy odborového sdružení Železničářů Jaroslava Pejši by soukromý dopravce byl o 30 korun dražší než České dráhy, které spojení provozují nyní.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (23.2 + 7.2) *

Zpět na přehled