Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je neděle 16. 6. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Nákup railjetů pro České dráhy se řeší už pět let

Nákup railjetů pro České dráhy se řeší už pět let

Nákup railjetů pro České dráhy se řeší už pět let

24.10.2014 09:24, Zdroj: ČTK

Praha - Výběr událostí kolem pořízení vlakových souprav Railjet Českými drahami:

 

15. června 2009 - Českým cestujícím se poprvé představila vlaková souprava Railjet, která v barvách rakouských drah ÖBB jela z Vídně na veletrh železniční techniky v Ostravě.

22. prosince 2010 - Tehdejší generální ředitel ČD Petr Žaluda řekl, že dráhy uvažují o zakoupení 16 souprav za zhruba 4,5 miliardy korun. Vlaky měly být pořízeny za výhodnou cenu díky opci rakouských drah, ovšem bez řádného výběrového řízení.

13. června 2011 - České dráhy v systému veřejných zakázek oficiálně zveřejnily zájem nakoupit 16 souprav Railjet, cena zakázky byla 200 milionů eur (tehdy 4,8 miliardy korun). Záměr napadla Škoda Transportation, dráhy námitky odmítly.

Červenec 2011 - Škoda Transportation podala k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na přezkum kontraktu ČD se Siemensem, dodavatelem railjetů.

8. srpna 2011 - ÚOHS zakázal předběžným opatřením Českým drahám koupi vlaků, dopravce podal proti rozhodnutí rozklad.

5. září 2011 - Antimonopolní úřad zastavil správní řízení týkající se tendru. Škoda Transportation ale proti tomuto rozhodnutí podala odvolání.

23. září 2011 - ÚOHS definitivně zrušil předběžné opatření, které ČD zakazovalo obchod za pět miliard korun uskutečnit, dopravci se tak otevřela cesta k nákupu souprav Raijlet.

29. září 2011 - České dráhy uzavřely smlouvu se Siemensem o nákupu rychlíkových jednotek Railjet za zhruba pět miliard, následující den ji potvrdily i rakouské dráhy.

2. února 2012 - Server iDnes.cz informoval, že dráhy zaplatí za nové soupravy zhruba o 400 milionů korun více, než původně plánovaly. ČD totiž částečně změnily objednávku, snížily počet souprav o jednu, navýšily ale počet sedaček.

28. února 2012 - Předseda ÚOHS Petr Rafaj zamítl rozklad Škody Transportation ve věci tendru na nákup vlakových souprav Raijlet pro České dráhy.

27. dubna 2012 - České dráhy odstoupily od nákupu 16 vlaků Railjet, protože na ně neměly dost peněz. Prostředky chtěly směřovat do nákupu vlaků pro vnitrostátní vlaky.

Červen 2012 - Média informovala o tom, že ČD plánují koupit od Siemensu sedm souprav Raijlet za 2,5 miliardy korun. Podle drah nešlo o nový kontrakt, ale pokračování předchozího nákupu.

Srpen 2012 - ÚOHS začal z vlastní iniciativy opět zkoumat, zda České dráhy mohou koupit vlaky Railjet. Vydal předběžné opatření, kterým nákup nových vlaků až do vynesení definitivního verdiktu zakázal. Dráhy ale tvrdily, že o novém nákupu nejednají a pořízení sedmi jednotek vyplývá z původního kontraktu.

16. srpna 2012 - Dozorčí rada ČD souhlasila nákupem souprav a schválila výrobu první sedmikusové série podle kontraktu ze září 2011. O výrobě zbývajících osmi vlaků se mělo rozhodnout nejpozději do poloviny roku 2013.

11. dubna 2013 - Krajský soud v Brně zrušil rozhodnutí ÚOHS, kterým antimonopolní úřad povolil Českým drahám nákup 16 jednotek Railjet. Úřad podle soudu chyboval při posuzování cenové výhodnosti nákupu a měl ji posoudit znovu. ČD, Siemens i ÚOHS se odvolaly k Nejvyššímu správnímu soudu (NSS).

25. června 2013 - Dozorčí rada ČD schválila nákup dalších osmi souprav Railjet. Nová dozorčí rada, která nastoupila za úřadování ministra Zdeňka Žáka, ale v srpnu nákup zakázala.

Prosinec 2013 - ÚOHS udělil Českým drahám pokutu 25 milionů korun za nákup souprav Railjet bez otevřeného výběrového řízení. Dráhy se odvolaly.

24. dubna 2014 - Do ČR přijela první souprava Railjet Českých drah, s cestujícími vlak poprvé vyjel 6. května.

30. května 2014 - NSS zamítl kasační stížnosti ÚOHS, ČD a Siemensu proti verdiktu Krajského soudu v Brně z dubna 2013. Uvedl, že ČD neprokázaly splnění základní podmínky pro postup bez otevřeného tendru, jíž je cenová výhodnost nabídky.

24. října 2014 - Předseda ÚOHS Rafaj potvrdil pokutu 25 milionů korun za nezákonný nákup vlaků Railjet bez otevřeného výběrového řízení.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (39.0 + 43.8) *

Zpět na přehled