Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je sobota 22. 11. 2014

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Na brněnské „metro“ chybí už jen peníze

Na brněnské „metro“ chybí už jen peníze

Na brněnské „metro“ chybí už jen peníze

25.8.2011 18:39, Zdroj: vz24.cz

 

Studie, podle které by obyvatelé Brna mohli v roce 2030 jezdit severojižním kolejovým diametrem, již leží na stole úředníků krajského úřadu. Přesto na její realizování chybí to nejdůležitější – peníze. Konkrétně 22 miliard korun, které by projekt stál. A zatím není jasné, kdo by to financoval. Dnes tuto informaci zveřejnil server iDNES.cz.

„Brněnské metro“, jak je mezi lidmi plánovaná stavba nazývána, by mělo mít 26 zastávek a propojit Slavkov u Brna a Tišnov. Část z trasy mezi Řečkovicemi a Černovicemi má vést pod zemí. Podle studie lze výstavbu uskutečnit mezi lety 2015 až 2030, ale je třeba i odsunout nádraží – a tato kontroverzní akce stále čeká na územní rozhodnutí.

S vybudováním šestisetmetrového tubusu na místě, kde bude stát nový železniční uzel, se počítá na roky 2015 až 2017. V letech 2021 až 2025 dojde ke spojení z Moravského náměstí směrem na jih. Na konci této etapy budou první část trati už brázdit vlaky. Ve zbývajících pěti letech se předpokládá dobudování a zprovoznění celého diametru. Náklady na stavbu by měly vystoupat až na 22 miliard korun, přičemž provoz ročně vyjde na 400 milionů. Krajský úřad v brně proto doufá, že získá dotaci od státu nebo Evropské unie.

Důležitá je také koordinace přesunu nádraží a stavby diametru. Jednak je nezbytné, aby si stavby vzájemně nepřekážely, navíc se spojením obou projektů zvýší přidaná hodnota a dojde ke zkvalitnění dopravních služeb v Jihomoravském kraji, jak tvrdí vedoucí odboru dopravy krajského úřadu v Brně Rostislav Snovický. Zjednodušeně řečeno, zastávka „metra“ v místě, kam se má nádraží přesunout, sice může vyrůst i bez něj, logicky ale bude větším přínosem, když u ní nádraží bude opravdu stát.

Že by ale projekt opravdu odstartoval v roce 2015, nyní nevypadá příliš pravděpodobně. Územní rozhodnutí stále nepadlo, situaci opakovaně blokují občanská sdružení a Strana zelených. Problém bude bezpochyby i ve financích. Potřebné miliardy kraj nemá a musí doufat v podporu Evropské unie, státu nebo investic soukromých subjektů. Předběžná jednání s hejtmanem Michalem Haškem již proběhla, nicméně stále není jisté, zda se na diametr peníze najdou. I Ministerstvo dopravy se tváří spíše skepticky. Východiskem by mohla být stavba jako projekt PPP partnerství se soukromým investorem.

Autor: David Lancz, redaktor vz24.cz

 

 

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (2.1 + 45.2) *

Zpět na přehled