Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je neděle 25. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Láska z TIC: Agent provokatér by byl víc rizikový než přínosný

Láska z TIC: Agent provokatér by byl víc rizikový než přínosný

Láska z TIC: Agent provokatér by byl víc rizikový než přínosný

1.6.2010 16:35, Zdroj: ČTK

Protikorupční institut agenta provokatéra by byl podle předsedy správní rady české pobočky Transparency International (TIC) Václava Lásky víc rizikový než přínosný a účinný. Agenta, který by provokoval ke spáchání trestného činu například nabízením úplatků, prosazuje strana Věci veřejné (VV). Podle ODS, která jedná s VV a TOP 09 o případné vládní koalici, by ale agent ke korupci nikoho přímo vybízet neměl.

Podle deníku Mladá fronta Dnes (MfD) jde zřejmě o největší rozpor v představách stran o protikorupčních opatřeních. Pokud se v otázkách boje s korupcí či některých dalších tématech trojice stran nedokáže shodnout, Věci veřejné plánují umožnit vznik menšinové vlády ODS a TOP 09 a takový kabinet podmínečně podporovat do okamžiku, než bude ve sporné jednotlivosti shoda nalezena, uvedl vyjednávač VV Vít Bárta.

VV se ve svém volebním programu vyslovila pro "testy korupční odolnosti politiků a státních úředníků", do kterých by za určitých podmínek bylo možné zapojit i civilisty. ODS ve svém programu uvedla, že nástroje pro odhalování korupce nesmí být zneužitelné k omezování práv slušných občanů. Podle MfD je tak pro občanské demokraty představa VV nepřijatelná. "Dostali bychom se do rozporu s rozhodnutím Evropského soudu pro lidská práva i našich vlastních zákonů," řekl deníku exministr vnitra Ivan Langer.

Podle Lásky panují v TIC na protikorupčního agenta odlišné názory, osobně se však staví proti tomu, aby takový agent mohl ke korupci provokovat. Je to podle něho v rozporu se zákony. "Druhá věc je, že ten poměr účinnosti a přínosu opatření vůči rizikům, které by vyvolal, by byl jednoznačně na straně těch rizik. Vycházím z toho, že korupce je tak rozsáhlá, že by nebylo možné tohle opatření aplikovat nějak objektivně, protože stejně by se muselo selektovat, na koho se to zkusí, na koho se to nezkusí," řekl.

"Můj osobní názor je, že bych byl u tohoto velmi skeptický a opatrný. Myslím si, že je tam opravdu velký prostor pro zneužitelnost," řekl k tomu ČTK právník Daniel Weinhold, předseda expertní skupiny Platformy pro veřejné zakázky, jenž vypracovala seznam bodů, které by měly v ČR potlačit korupci u výběrových řízení na veřejné zakázky.

Láska připomněl, že agent v současnosti nesmí provokovat a pouze sbírá informace. Zároveň musí jít o policistu, což je podle něho problém, protože je nutné jej nejprve dosadit do možného korupčního prostředí a pak si ještě musí získat důvěru. Nejlepší by tak podle Lásky bylo, kdyby se mohl stát agentem se současnými pravomocemi civilista z korupčního prostředí, který by začal spolupracovat s policií.

Podle MfD by ODS mohla mít problém i s návrhy VV na zrušení akcií na doručitele, zveřejnění majetkových přiznání politiků na internetu nebo opětovné povolení zveřejňování policejních odposlechů.

"Většina členů skupiny se k tomu vyjádřila takovým způsobem, že to považuje za pozitivní pro téma, které jsme řešili, to znamená větší transparentnost veřejných zakázek, zároveň byl ale názor všech takový, že to samo o sobě není dostatečné a není řešením problematiky," řekl k rušení akcií na doručitele Weinhold.

"Není asi nezbytné rušit akcie na doručitele jako takové, protože se obávám toho, že by se stalo jenom to, že všechny akcie na doručitele by se sice změnily na akcie na jméno, ale jejich vlastníky by byly stejně nějaké firmy z Kypru. Stejně by to bylo nečitelné, takže by to nesplnilo ten účel, aby zadavatel veřejné zakázky věděl, kdo se o ni uchází," míní Láska.

Vše lze to podle něho řešit novelizací zákona o veřejných zakázkách tak, aby jednou z podmínek pro ucházení se o veřejné zakázky bylo, že uchazeč musí zveřejnit svého skutečného vlastníka.

Občanští demokraté se s TOP 09 a VV shodují například v požadavku, aby byly informace o veřejných zakázkách zveřejněny na internetu a aby se soutěží o zakázky neúčastnily firmy s neprůhlednou vlastnickou strukturou.

Věci veřejné i TOP 09 se ve vztahu k veřejným zakázkám ve svých programech přiklonily i k využívání elektronických aukcí. "Všude, kde to lze použít, zavést systém elektronické aukce," zní jeden z bodů, na nichž se shodla expertní skupina Platformy pro veřejné zakázky.

ODS i VV by rády zřídily speciální protikorupční soud a státní zastupitelství. Podle Lásky byl takový model na Slovensku úspěšný. Zároveň ale kritizoval návrh VV, aby jmenování i odvolání protikorupčního soudce a protikorupčního státního zástupce navrhoval premiér. "Podle mě jediné, k čemu by vedlo, by bylo, že se ten daný soudce stane závislým na vládě, a pak si představte situaci, že by se objevila novodobá kauza Čunek," řekl.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Známka: 3, počet hlasů: 1.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (46.6 + 48.9) *

Zpět na přehled