Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je sobota 24. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Kauza pohledem vz24: Tendry dopravního podniku

Kauza pohledem vz24: Tendry dopravního podniku

Kauza pohledem vz24: Tendry dopravního podniku

28.1.2012 22:00, Zdroj: vz24.cz

Miliardové kontrakty se Škodou Plzeň, Opencard, miliony lobbistovi Ivo Rittigovi či autobusy od J&T. To jsou jen některé kauzy, které jsou v posledních letech spojeny s dopravním podnikem a nejsou právě přesvědčivě vysvětleny. Většinou se odehrály za éry generálního ředitele Martina Dvořáka (2007–2011). Server iHNed.cz sestavil přehled těch nejzajímavějších, můžeme se tedy podívat, jak DPP „úspěšně budoval“ pověst firmy, z níž tečou miliony na pochybná konta.

V poslední době je nejvíc vidět kauza kolem milionů pro lobbistu Ivo Rittiga. Nadační fond proti korupci odhalil, že z každé prodané jízdenky pražské hromadné dopravy údajně míří 17 haléřů na konto společnosti Cokeville Assets Inc. se sídlem na Britských Panenských ostrovech. Za touto neprůhlednou společností podle všeho stojí vlivný podnikatel blízký ODS Ivo Rittig. Na jeho účty se mělo za lístky dostat 73 milionů, stejně jako zprostředkovatelské poplatky za nákup pohonných hmot od státní firmy Čepro. Rittig i advokátní kancelář Šachta & Partners, jež měla celou transakci zajišťovat, tato obvinění důsledně popírají.

Od plzeňské Škody Transportation nakoupil DPP tramvaje za desítky miliard korun. Často bez výběrových řízení, se smlouvou sepsanou tak, aby ji nebylo možné vypovědět. Celých 27 % zisku škodovky plyne ze zakázek pražského dopravního podniku. Jejich spolupráce začala již před rokem 2007, kdy přišel generální ředitel Dvořák. Ten ji ale ještě rozšířil, přičemž se nikdy netajil dobrými vztahy s bývalým generálním ředitelem firmy ČEZ Martinem Romanem, jenž si podle všeho vliv ve škodovce uchoval ještě dlouho po svém odchodu.

U další dopravní společnosti SOR Libchavy si DPP v roce 2009 objednal 720 autobusů v ceně 3,5 miliardy korun. Jenže podle auditu z loňského roku je smlouva pro Prahu nevýhodná a magistrát od ní chce odstoupit, protože hlavní město nakupuje autobusy až o půl milionu korun za vozidlo dráž než jiná města. Samotná firma SOR Libchavy patří do holdingu EP Industries, který ovládá J&T.

Další velmi známou kauzou je aféra kolem Opencard. Ta už stála téměř miliardu, stále ale zdaleka nemá tolik funkcí, kolik jich bylo přislíbeno. Svou roli sehrálo tehdejší vedení magistrátu v čele s Pavlem Bémem. Kartu pro Prahu navíc provozuje firma s neprůhledným pozadím a celá řada převážně marketingových zakázek končila u společností souvisejících s Romanem Janouškem, známým podnikatelem a blízkým přítelem exprimátora a současného poslance Béma. Martinem Dvořákem, mimochodem rovněž Bémovým přítelem, vedený dopravní podnik s magistrátem od počátku úzce spolupracoval.

Dopravní podnik také nechal do stanic metra nainstalovat velkoplošné obrazovky. Patenty k nim si ještě předtím koupila společnost Bitmedia. To je rovněž velmi podivná firma, jedním z jejích majitelů je společnost registrovaná na Britských Panenských ostrovech, což nepůsobí příliš důvěryhodně. Dopravní podnik jí však za využívání obrazovek musí platit licenční poplatky. Zvláštní je, že za firmou stojí stejní lidé a společnosti, které matce Martina Dvořáka za nejasných okolností půjčily peníze na nákup vily na Madeiře.

Sám Martin Dvořák si na problémy zadělal i čistě soukromými aktivitami, když vyrazil do Dubaje na golf. Vydal se tam spolu se svými přáteli – a shodou okolností to byli podnikatelé, jimž dopravní podnik přiděloval zakázky (jako například ředitel Škody Transportation Tomáš Krsek, Martin Roman ze společnosti ČEZ, šéf Českých drah Petr Žaluda, Roman Janoušek a další) nebo třeba předseda rozpočtového výboru sněmovny Pavel Suchánek. Dvořák to vysvětloval dlouholetým přátelstvím a příslušností ke stejné generaci. Kritiky ale moc neuklidnil, proto bude zajímavé sledovat, jak se kauzy budou vyvíjet dál.

Autor: David Lancz, redaktor vz24.cz
 

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Známka: 1, počet hlasů: 2.


Komentáře čtenářů

JaS 29.1.2012 15:40

Kolik asi kdo dostal za schválení tramvají T14 do provozu? Kdo teď platí opravy kolejí?


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (37.3 + 5.8) *

Zpět na přehled