Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je středa 16. 1. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Kauza pohledem vz24: Tendr na systém registrů

Kauza pohledem vz24: Tendr na systém registrů

Kauza pohledem vz24: Tendr na systém registrů

5.8.2012 09:23, Zdroj: vz24.cz

Čekali jste snad něco jiného, když se měl rozeběhnout registr motorových vozidel? Myslím, že většinu lidí to ani nepřekvapilo. Premiér Petr Nečas prokázal obdivuhodnou trpělivost, když Pavla Dobeše nechal v jeho křesle ministra dopravy nadále sedět. Na Dobešovu obranu je potřeba říci, že on za to vlastně ani nemůže, že celý problém zdědil od Bárty a Šmerdy – což však nic nemění na jeho politické odpovědnosti šéfa rezortu, kdy měl odstoupit sám.

Že celý tendr nese všechny podezřelé znaky, je myslím bez debat. Posuďte sami: Ještě pro ministerstvo vnitro evidenci vozidel spravovala firma LIST celých 19 let. Za to vyinkasovala zhruba 46 milionů korun, což představuje ani ne dva a půl milionu ročně. Tehdy systém fungoval bez problémů. LIST se pokusila získat i novou zakázku, když se registr přesunul z vnitra na dopravu.

"Pokusili jsme se vytvořit nabídku, kde jsme jim popsali, co bychom mohli pro nový centrální registr udělat, jak bychom mohli využít i stávajících věcí," řekla jednatelka společnosti Libuše Šímová. LIST nabídla své služby za šest milionů korun; proč ale byla zamítnuta, příliš jasné není. Když se zeptáte jednotlivých konkrétních úředníků na ministerstvu, odpoví vám, že zrovna oni ji neviděli, nevědí, kdo ji zamítnul.

Místo toho zakázku získala společnost ATS Telcom. Bez výběrového řízení a za 60 milionů korun. Otázka je naprosto jednoznačná: Proč? Proč byla upřednostněna firma, jejíž nabídka byla desetkrát vyšší, před společností, která spolehlivě pracovala skoro dvacet let, navíc bez výběrového řízení? Tuto otázku si položil i antimonopolní úřad, nyní se na ni snaží najít odpověď.

Podle ministerstva byla důvodem nevypsání veřejné zakázky časová tíseň. "Přístup předchozích vedení ministerstva byl ke vzniku registru spíše laxní. Úřad chtěl rovněž využít dlouhodobé smlouvy s firmou ATS Telcom Praha z roku 2010, která nebyla úplně vyčerpána. V rámci předem nasmlouvaných a nevyužitých pracovních hodin tak ministerstvo zadalo společnosti úkol vytvořit systém pro registr vozidel," vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák.

Podle opozice však ministerstvo čas mělo. Výběrové řízení měl údajně připravené už předchůdce současného ministra Pavla Dobeše Radek Šmerda. "Záměr převodu registru z ministerstva vnitra na ministerstvo dopravy byl znám již rok předem," řekl poslanec za ČSSD Stanislav Huml.

Výroba systému stála 37 milionů korun. Na dalších zhruba 10 milionů vyšlo technické vybavení pro úředníky. Náklady spojené s opravou potíží jdou podle smlouvy za ATS Telcom. Stát má také podle kontraktu nárok na odškodné. To je rozděleno do několika kategorií. Ze smluv je zřejmá jen jedna z nich, a to 5 000 korun denně. Zajímavé, že firma LIST by to mohla zvládnout za šest milionů.

Důležité nyní je, aby registr fungoval. Nejde přitom vůbec o ministra – ale o všechny lidi, kteří tím trpí. Vzhledem k tomu, že v minulém týdnu musela na některých úřadech asistovat policie, je zřejmé, že nervy tečou. A registr má výpadky skoro každý den. Pavel Dobeš by měl důkladně uvážit svoji pozici.

Jako bonbonek nyní vypadá zpráva, jež se do médií dostala minulý týden: Po registru vozidel přichází na řadu centrální registr penzí. Vytvoří ho za 58 milionů společnost IBM bez výběrového řízení. Kde jsme to jenom už slyšeli?

Autor: David Lancz, redaktor vz24.cz

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Známka: 1, počet hlasů: 1.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (17.6 + 1.1) *

Zpět na přehled