Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je pátek 22. 3. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Kauza pohledem vz24: Registr vozidel po čtvrt roce

Kauza pohledem vz24: Registr vozidel po čtvrt roce

Kauza pohledem vz24: Registr vozidel po čtvrt roce

30.9.2012 08:00, Zdroj: vz24.cz

Jsou to již téměř tři měsíce, když se poprvé rozjel nový registr motorových vozidel. Přesněji: je těžké určit, kdy se skutečně rozběhl – vzhledem k tomu, že několik dní po svém startu 9. července (kdy asi hodinu fungoval) pouze kolaboval, nelze přesně říci, kdy se „rozjel“. Co je však podstatné, ani dnes úplně nefunguje: přestože ministerstvo dopravy věří, že do konce září odstraní poslední nedostatky, důvěryhodně to nezní. V pondělí budeme chytřejší.

Podle ministra dopravy registr funguje na 70 až 80 procent, jak ve čtvrtek odhadoval v pořadu Interview ČT 24. Problémem je prý napojení na základní registry a konzistence dat. „Chyby se průběžně opravují a většina těchto nedostatků by už měla být odstraněna,“ doplnil ho později mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. To však někteří odborníci považují za naprostý nesmysl. Například podle vedoucího úseku registru vozidel na dopravním inspektorátu v Jihlavě Petra Jelínka tento druh chyb v nejbližší době být odstraněný prostě nemůže, protože je k tomu potřebná součinnost úřadů, vlastníků vozidel a při zjišťování skutečného stavu je třeba postupovat podle správního řádu. Odstranění nedostatků podle něj není otázkou měsíců, ale minimálně jednoho roku.

Software pro nový registr stál 37 milionů korun, dalších 32,4 milionu korun ministerstvo platí za jeho provoz registru. Ačkoli se ministr Dobeš ve čtvrtek oháněl sankcemi vůči ATS-Telcom, nebude to tak horké. Podle všeho je totiž smlouva nastavena tak, že ministerstvo společnost pokutovat nemůže, přinejlepším maximálně za dny, kdy registr nefungoval vůbec. Když si k tomu přičtete, že zakázku firma získala bez výběrového řízení, máme tu naprosto ukázkový příklad fušeřiny z obou stran, anebo velkého podvodu – případně obojího. Ministerstvo dopravy tak zadalo audit, který by měl mapovat celý proces k novému registru, výsledky by měly být známy v listopadu.

Kvůli problémům, jež trvají už čtvrt roku, ministerstvo v současnosti eviduje 127 žádostí na odškodnění za zhruba 3,5 milionu korun. Z toho 72 žádostí za cca 2,4 milionu má podle Dobeše skutkovou podstatu a veškerou potřebnou dokumentaci. Nejčastěji lidé žádají proplacení parkovacích lístků, proježděných pohonných hmot či času, který mohli strávit jiným způsobem. O tom, zda řidiči budou mít nárok na odškodnění, rozhodne správní řízení. Pokud ano, peníze půjdou z rozpočtu ministerstva dopravy.

A přes to všechno Pavel Dobeš zůstává ve své funkci a rezignovat nehodlá. Jestli tato vláda o něčem nemá ponětí, pak je to termín „politická odpovědnost“ – pokud její dosavadní bývalí členové nebyli odvoláni, odstoupili až po skandálu či průšvihu. Nic takového, že by po neúspěchu ve svém rezortu vyvodili svou politickou zodpovědnost. V tom se vláda má co učit – pokud na to ještě bude mít čas.

Autor: David Lancz, redaktor vz24.cz

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Známka: 1, počet hlasů: 2.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (0.6 + 3.0) *

Zpět na přehled