Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je neděle 18. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Jih Moravy připraví tendr, který otevře vlakovou dopravu konkurenci

Jih Moravy připraví tendr, který otevře vlakovou dopravu konkurenci

Jih Moravy připraví tendr, který otevře vlakovou dopravu konkurenci

6.10.2011 19:31, Zdroj: ČTK

Jihomoravský kraj začne připravovat podmínky výběrového řízení, které by vlakovou dopravu otevřelo i soukromým dopravcům. Ve druhé polovině října vyprší roční termín, po který musel kraj záměr viset na úřední desce EU, a na kraji nyní začnou připravovat konkrétní podmínky tendru. Vítěz soutěže by se měl na kolejích objevit od prosince 2016, řekl dnes novinářům hejtman Michal Hašek (ČSSD). O vstupu konkurence na železnici kraje uvažovaly už před dvěma lety, nakonec ji ale neumožnily a uzavřely smlouvu s Českými dráhami.

Podle smlouvy s drahami může kraj od prosince 2016 vítězi výběrového řízení svěřit 55 procent výkonů v osobní dopravě na železnici. Cestujícím by podle Haška měla novinka přinést nové soupravy, které budou podmínkou účasti v soutěži. K nákupu nových vlaků ještě před tímto termínem se zavázaly i České dráhy. Nové vozy by cestujícím podle smlouvy z roku 2009 měly nabídnout nejpozději na konci roku 2012. Má jít o nové stroje za 900 milionů korun.

České dráhy mají dnes jistou pozici na tratích ve všech krajích; hejtmanství s nimi smlouvu prodloužila právě v roce 2009. ODS to tehdy kritizovala s tím, že konkurence by přinesla zkvalitnění služeb, lepší vozový park a nižší zátěž pro krajské rozpočty. "Jinou relevantní nabídku jsme nedostali, vždy šlo pouze o proklamace," reagoval tehdy hejtman Pardubického kraje Radko Martínek (ČSSD).

Na jihu Moravy kraj konkurenci železničních dopravců za čtyři roky otevře jen některé trati. Které to budou, se podle Haška zatím neví. "Vše souvisí s tím, jestli vláda dodrží memorandum o financování regionální železniční dopravy. Teprve, až budeme vědět, kolik peněz od státu je, co budou nebo nebudou schopny zvládat České dráhy, pak vybereme ty tratě, na které bude vyhlášeno výběrové řízení," řekl Hašek. Mohou to být tratě elektrifikované, ty, po nichž jezdí dieselové lokomotivy, nebo jejich směs.

Vláda Jana Fischera se s kraji v roce 2009 dohodla, že budou na provoz regionální železnice dostávat od státu ročně 2,6 miliardy korun, a to v příštích deseti letech. Částku chce ministr financí Miroslav Kalousek (TOP 09) ročně snížit o 600 milionů Kč. Kraje jsou prý odhodlány se při nedodržení podmínek soudit. "Žaloby jsou napsány, nejsou však ještě podány. Ještě stále chceme jednat," řekl Hašek dnes.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (2.9 + 46.4) *

Zpět na přehled