Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je čtvrtek 23. 5. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Eurovia chystá žalobu za výroky o zvlněné D47

Eurovia chystá žalobu za výroky o zvlněné D47

Eurovia chystá žalobu za výroky o zvlněné D47

12.1.2012 15:30, Zdroj: vz24.cz


Společnost Eurovia CS se po výrocích ministra dopravy Pavla Dobeše a šéfa Ředitelství silnic a dálnic Reného Poruby na adresu zvlněné dálnice D47 rozhodla bránit. V médiích zveřejnila otevřený dopis, dokonce chystá i žalobu za poškození svého dobrého jména. ŘSD ale trvá na svém – Eurovia při stavbě udělala chyby. Napsal to server iHNed.cz.
 
Po loňské kritice společnosti Skanska se pod palbu od státu dostala i firma Eurovia CS. Může za to špatná kvalita osmikilometrového úseku na dálnici D47 u Ostravy. Tato část dálnice byla zprovozněna v roce 2007, dohromady pak stála 4,5 miliardy korun. Podle ministra Dobeše však není vyloučeno, že se bude muset celá předělat.
 
Eurovia přiznala, že se stavbou jsou problémy. „Ano, tato dálnice se vlní, podobně jako jiné silniční stavby v
České republice. Tento fakt nemá cenu zastírat,“ řekla mluvčí společnosti Petra Kučerová. Část reklamace již před dvěma lety společnost uznala a úsek opravila. „Stálo to mezi 30 a 50 miliony korun,“ doplnila Kučerová. Stát by však podle ní měl o problémech s Eurovií jednat a snažit se je řešit, ne ji očerňovat v médiích. Firma se proto v otevřeném dopise ŘSD ohrazuje, jakým způsobem stát její práci prezentuje, a za poškození dobrého jména už její právníci připravují žalobu. „Údajné stovky závad, které se vaši spolupracovníci pokusili v rámci reklamačního řízení nyní připsat na vrub naší společnosti, jsou z velké části drobnosti, způsobené běžným opotřebením a zejména zanedbáním nezbytné údržby ze strany ŘSD,“ brání se Eurovia i v inzerátech.
 
Podle ŘSD se však hlavní spor vede o strusku, která tvoří základ staveb. Firma údajně použila nevhodný typ, jiný než ten, který byl v zadávací dokumentaci, aby ušetřila. Struska proti předpokladům nabobtnala až o 25 %. Sondy v základech pak objevily ocelárenskou strusku, jenže ve smlouvách byla definována vysokopecní struska, která také byla fakturována, jak řekl René Poruba. Podle ministra Dobeše se Eurovia chová nesolidně. „Firma by měla mít dostatek odborníků,“ kritizuje ji. Určitě prý bude chtít, aby Eurovia veškeré závady na své náklady odstranila.
 
Je nepochybné, že zhotovitel použil do násypu stavby nekvalitní materiál (ocelárenskou strusku), který podle Smlouvy o dílo a technických předpisů použít nesměl,“ stojí v prohlášení ŘSD. „Do dálnice jsme použili přesně to, co jste si objednali,“ brání se Eurovia v otevřeném dopise, přesto nepřímo připouští, že struska v pořádku nebyla. Na jejího dodavatele, firmu Harsco Metal, totiž podala žalobu a požadovala odškodnění za nekvalitní materiál. Soud v její prospěch již vydal platební rozkaz ve výši 30 milionů, Harsco Metal ale oznámila, že se odvolá.
 
Poruba koncem minulého týdne dokonce tvrdil, že zaměněním strusky Eurovia vydělala desítky milionů. „Ocelárenská struska se prodává za 12 až 13 korun za metr krychlový, vysokopecní za 350 korun,“ prohlásil. Neřekl však, kde k těm číslům přišel. Podle ceníků na webu je rozdíl v cenách obou druhů strusky pouze zhruba poloviční. Ocelárenská stojí kolem 200 až 300 korun za kubík, vysokopecní 500 až 600 korun. „Vzhledem k tomu, že 27. 12. 2011 podalo ŘSD státnímu zastupitelství podnět k prošetření, zda při realizaci stavby nedošlo k naplnění skutkové podstaty trestného činu podvodu, případně jiných trestných činů, a vzhledem k neukončenému reklamačnímu řízení se zhotovitelem stavby Eurovia, nemůže ŘSD sdělovat požadované informace prostřednictvím médií,“ řekla pouze mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.
 
Nekvalitní struska může podle ŘSD i za stav mostů, které podle Poruby vypadají, jako by byly staré 50 let a na konci životnosti, proto na nich musí být omezení rychlosti na maximálně 60 km/h. Eurovia však tvrdí, že mosty se nepropadají kvůli strusce, ale pro poddolované území, s čímž se v projektu počítalo. Nechala si udělat i posudek od soudního znalce Jiřího Stráského. Podle něj jsou uvedené mosty jak po statické, tak dynamické stránce v pořádku a žádné omezení rychlosti není potřeba.

Autor: David Lancz, redaktor vz24.cz
 

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Známka: 1, počet hlasů: 1.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (45.4 + 7.5) *

Zpět na přehled