Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je sobota 24. 8. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Dráhy letos objednají nové vlaky za rekordní sumu 16 miliard Kč

Dráhy letos objednají nové vlaky za rekordní sumu 16 miliard Kč

Dráhy letos objednají nové vlaky za rekordní sumu 16 miliard Kč

16.3.2010 15:18, Zdroj: ČTK

České dráhy letos vypíší výběrová řízení na dodávku nových či zmodernizovaných vlaků v rekordní hodnotě 16 miliard korun. Peníze budou platit postupně do roku 2014, jak budou nové vozy uváděny do provozu. Vedení ČD o tom informovalo na dnešní tiskové konferenci. V minulosti byla hodnota tendrů výrazně nižší, jak ČTK řekl šéf drah Petr Žaluda, loni to bylo necelé čtyři miliardy korun.

Letos dráhy uvedou do provozu nové vlaky za více než 4,5 miliardy korun. Loni byla částka podobná. Dalších více než půl miliardy korun dá dopravce jako zálohu na vlaky, které obdrží v roce 2011.

Cestující se letos dočkají například 11 nových pantografů City Elefant, 78 opravených rychlíkových vagonů nebo 46 krajských motoráků Regionova. V dalších letech by se měly na českých kolejích objevit například nízkopodlažní motorové vozy pro rychlost až 120 kilometrů v hodině, nízkopodlažní soupravy pro regionální dopravu nebo pantografy pro rychlost až 160 km/h.

Zrychlenou obnovu vozového parku chtějí dráhy financovat z vlastních zdrojů, bankovních úvěrů, emisí dluhopisů, za pomoci leasingu nebo evropských fondů. Zastaralé vlaky patří k největším problémům drah, průměrné stáří překročilo 26 let, některým soupravám přitom už táhne na padesát. Podle Žaludy by bylo třeba investovat ročně osm miliard korun, aby se průměrný věk snížil a udržel na polovině.

"Klíčovou věcí a nezbytnou podmínkou pro dlouhodobý investiční program jsou dlouhodobé smlouvy s kraji a ministerstvem dopravy," připomněl Žaluda loňské uzavření desetiletých kontraktů s objednateli drážní dopravy. Dodal, že banky se drahám samy nabízejí, což je zásadní rozdíl oproti minulosti, kdy prosebníkem byl dopravce.

Dráhy rozdělily obnovu do tří okruhů - mezinárodní vlaky, vnitrostátní rychlíky a lokálky. Řadu velkých tendrů chce proto podnik vypsat i v dalších letech. Velká část peněz přitom půjde na obnovu klasických vagonů, kterých nyní jezdí pod značkou ČD zhruba 2000.

Prioritu má 400 vagonů využívaných v mezinárodní dopravě, u kterých musí být hranice maximální rychlosti 200 km/h. "Aby nás evropské vlaky neobjížděly," vysvětlil Žaludův náměstek Antonín Blažek. Dalších 600 vagonů dráhy kompletně zrekonstruují, 800 vozů projde takzvanou humanizací, tedy obnovou interiérů. Zbylých 200 vozů se zřejmě sešrotuje.

První výsledky humanizace dnes ČD představily v Praze na Masarykově nádraží. Cestující nečeká žádné zásadní překvapení, všechny původní prvky jako koše, sedačky, stolečky, okna nebo úložné prostory si uchovaly de facto stejný tvar, nový je pouze povrch.

Každý ze šesti představených vagonů renovovala jiná firma, čemuž odpovídá různá míra změn. Někde je například k vidění původní toaleta, jinde stará zrcadla, společné všem je tužší otevírání přetěsněných oken. Finanční strop pro humanizaci jednoho vagonu stanovily dráhy na dva miliony korun.

Příklady obnovy vozového parku ČD

Počet a typ vlaku Oblast nasazení Rok dodání

37 nízkopodlažních motorových vozů (120 km/h) Vysočina, Liberecký, Pardubický 2011 až 2012

12 elektrických jednosystémových nízkopodlažních jednotek (160 km/h) Ústecký, Pardubický, Královéhradecký 2012 až 2013

11 elektrických dvousystémových nízkopodlažních jednotek (160 km/h) Jihočeský, Olomoucký, Moravskoslezský 2012 až 2014

8 dvoupodlažních elektrických jednotek (160 km/h) Středočeský, Moravskoslezský 2012

33 nízkopodlažních dvoudílných motoráků (120 km/h) Karlovarský, Plzeňský, Zlínský 2012 až 2013

modernizace 19 motorových lokomotiv neuvedeno 2010 až 2012

modernizace 62 dvoudílných motoráků regionální doprava v celé ČR 2010, 2011

modernizace 39 elektrických lokomotiv neuvedeno 2010 až 2012

modernizace 58 vagonů pro vlaky EuroCity a InterCity Praha - Olomouc, Praha - Brno, Rakousko 2010, 2011

modernizace 105 vagonů pro rychlíky Praha - Morava, Rakousko, Slovensko 2011 až 2014

modernizace 21 restauračních vozů s oddílem 1. třídy Rakousko, Slovensko, Morava neuvedeno

obnova interiéru 78 rychlíkových vagonů Praha - Písek - České Budějovice, Praha - Cheb 2010

 

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (20.7 + 11.3) *

Zpět na přehled