Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je středa 24. 7. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Bárta: Chceme rozšířit mýto, na nižších třídách bude ale ztrátové

Bárta: Chceme rozšířit mýto, na nižších třídách bude ale ztrátové

Bárta: Chceme rozšířit mýto, na nižších třídách bude ale ztrátové

28.11.2010 17:40, Zdroj: ČTK

Ministr dopravy Vít Bárta je přesvědčen, že se v dohledné době podaří "maximálně plošně" rozšířit mýtný systém z dálnic na všechny silnice první třídy a některé silnice nižších tříd. Zároveň ale v dnešním pořadu České televize Otázky Václava Moravce dodal, že systém na krajských silnicích bude mít především regulační funkci, finančně bude ztrátový.

"Příjem z toho, že bude mýto na dvojkách a trojkách, není příjem, ten systém bude sankční, bude stát hromadu peněz, a to je zapotřebí si pojmenovat rovnou. Jedničky vydělávají jenom některé, zpoplatnění větší části jedniček bude v zásadě v systému dotováno," řekl Bárta.

Naopak kraje, kterým silnice druhé a třetí třídy patří, vidí v rozšíření mýtného možný zdroj peněz pro krajské rozpočty. Krajští hejtmani po rozšíření systému volají i proto, že mají obavy z objíždění zpoplatněných dálničních úseků po lednovém zvýšení mýtných sazeb.

"My nepůjdeme do systému, kde by náklady byly vyšší než výnosy," řekl jihomoravský hejtman a předseda asociace krajů Michal Hašek. Dodal, že krajům jde o zajištění stabilního zdroje příjmů pro "každé budoucí hejtmany" na to, aby mohli opravovat krajskou silniční síť. Podle něj by hejtmani dali přednost satelitnímu systému, který nevyžaduje stavbu mýtných bran.

O ztrátovosti mýta na krajských silnicích jsou přesvědčeni i oslovení odborníci. "Dopravní výkony na silnicích nižších tříd nejsou tak vysoké, aby se výběr mýta vyplatil," uvedl v zářijové anketě ČTK ředitel Centra dopravního výzkumu Karel Pospíšil. Podobně se vyjádřil i Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT.

Mýtné se v ČR zatím vybírá zhruba na 1100 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Ministerstvo dopravy požádalo nedávno firmy působící na evropském trhu, aby předložily své předběžné nabídky na zpoplatnění dalších několika tisíc kilometrů silnic nižších tříd.

Podle Bárty přišlo devět návrhů s různými technologiemi. Nejčastěji se hovoří o satelitním zpoplatnění, které by se propojilo s mikrovlnným systémem na dálnicích, který postavila a provozuje firma Kapsch. Vznikl by takzvaný hybrid. "Každé rozšíření systému tak znamená dohodu s Kapschem," uvedl Bárta.

Teoreticky sice podle něj mohou v tuzemsku vzniknout i dva odděleně fungující systémy, tuto variantu ale ministr označil za Kocourkov. "Mým zájmem je, aby rozšíření bylo maximálně plošné, to znamená nejenom všechny jedničky, ale i vybrané dvojky a já si dokážu představit rovnou i některé vybrané trojky. Chci, aby to byl jeden balík," řekl ministr.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (0.8 + 31.6) *

Zpět na přehled