Facebook Twitter Mail RSS kanál
Dnes je středa 19. 6. 2019

Přeskočit navigaci

Nacházíte se zde: Zpravodajství » Články » Aktivistům vadí, že by maturita měla přivést víc dětí do učilišť

Aktivistům vadí, že by maturita měla přivést víc dětí do učilišť

Aktivistům vadí, že by maturita měla přivést víc dětí do učilišť

3.10.2011 19:06, Zdroj: ČTK

Aktivisté kritizují to, že by neúspěšní maturanti měli jít na řemeslo a školy s nejúspěšnějšími žáky dostaly peníze navíc. S tímto nápadem přišel minulý týden ministr školství Josef Dobeš (VV), poté co byly zveřejněny celkové výsledky státních maturit. Podle spolku EDUin, který sdružuje odborníky na pedagogiku, by ale podporu měli naopak dostat slabí žáci, aby se "vytáhli" k průměru a dokázali uspět na trhu práce.

Jednotné maturity totiž ukázaly, že absolventi mnoha středních škol nemají základní znalosti cizího jazyka a praktické matematiky.

Po prvním ročníku jednotných zkoušek zůstalo bez maturity celkem 14,4 procenta studentů, tedy asi 14.000 dětí. Opakovat mohou v dubnu nebo v dalších termínech v průběhu příštích pěti let. "Pro ty, kteří i pak narazí, je tu oblast rekvalifikací," uvedl ministr s tím, že žáci by si poměrně snadno mohli udělat výuční list.

"Je sice hezké, že se nám podaří uchránit maturitu před těmi, kteří jí nejsou hodni, ale měli bychom začít řešit také to, jak slabé žáky na maturitních i nematuritních oborech vytáhnout co nejblíže průměru. Asi není velké neštěstí, pokud nebudou mít maturitu, ale je zásadní problém, pokud nebudou znát ani základy cizího jazyka či praktickou matematiku," varovali však zástupci obecně prospěšné společnosti EDUin.

Ze studentů, kteří maturovali z cizího jazyka, jich totiž zkoušku neudělalo celkem šest procent, z matematiky pak skoro deset procent. Nejhorších výsledků dosáhli žáci nástaveb a učebních oborů s maturitou, na 169 školách propadla více než půlka žáků.

Aktivisté navíc upozornili na to, že Česká republika patří podle statistik OECD mezi státy s největším podílem vyučených. Celkem je jich v populaci na 40 procent, více mají jen Německo, Rakousko, Švýcarsko a Británie. Naopak podíl gymnazistů je v ČR jen 22 procent, zatímco v zemích EU chodí na všeobecně vzdělávací školy asi 43 procent dětí.

"Nahánění" dětí do učilišť kritizovala před časem i společnost Scio. "Od roku 1993 klesá zaměstnanost v odvětvích, která mají velký podíl vyučených pracovníků, například těžba a dobývání, zemědělství, lesnictví a rybářství. Na druhou stranu stoupá zaměstnanost v odvětvích, která vyžadují vyšší kvalifikace, například profesní, vědecké a technické činnosti, peněžnictví, administrativa," konstatoval šéf Scia Ondřej Šteffl, který je jedním z členů expertního panelu EDUin.

Zástupci spolku, mezi něž patří učitelé, výzkumníci a akademici z pedagogických fakult, se postavili také proti nápadu ministra Dobeše, že by školy, které vychovaly maturanty s nejlepšími výsledky, měly dostat více peněz. "Školy, které si stihnou vybrat chytřejší a motivovanější část dětí, by se měly stále lépe, ti ostatní stále hůře. To je cesta do pekel, vedoucí k nevzdělané a frustrované společnosti," varovali.

Ministerstvo chce jednotnou zkouškou nastavit základní laťku znalostí nutných k získání maturitního vysvědčení, má se tak zvýšit kvalita vzdělávání. Na střední školy totiž chodí stále více lidí. Zatímco před dvaceti lety mělo maturitu 30 procent obyvatel, letos šlo k maturitě 77 procent populačního ročníku.

Hodnocení článku:

Známkování jako ve škole:

Zatím nehodnoceno.


Komentáře čtenářů

Ještě zde nejsou žádné příspěvky.


Přidat příspěvek

Není povoleno vkládání HTML.

* Údaje označené hvězdičkou a tučně jsou povinné.

Zaokrouhlete a sečtěte (11.3 + 2.5) *

Zpět na přehled